De start van het Spaanse mandarijnenseizoen verloopt dit jaar moeizaam. Hoewel de eerste Clémenrubis al drie à vier weken op de markt zijn, wordt het begin getekend door een trage afzet, een zwakke consumptie en een nog aanwezige importaanvoer. Toch verwacht Xavier Rosario, van het in Perpignan gevestigde bedrijf Louis Rosario, dat de situatie zich snel zal verbeteren.
© Louis Rosario
Nog voorraden Zuid-Afrikaanse Orri's op de markt
"De prijzen waren hoog bij de start, de vraag was zwak, en er waren nog veel Zuid-Afrikaanse voorraden," vat Xavier Rosario de marktsituatie samen. Een weinig gunstig scenario voor de Spaanse Clémenrubi, waarvan de eerste partijen bovendien nog niet optimaal gekleurd waren. "De Zuid-Afrikaanse Orri's zijn zoeter en worden tegen lagere prijzen aangeboden, waardoor de Spaanse mandarijnen moeilijk kunnen concurreren. Bovendien bestaat het Zuid-Afrikaanse aanbod voornamelijk uit grotere maten (vooral maat 1), die beter aansluiten bij de huidige vraag, terwijl de Spaanse Clémenrubi vooral beschikbaar is in kleinere maten (2, 3, 4)," legt hij uit.
Door de aanhoudend luie vraag zijn de prijzen voor Spaanse herkomst gedaald, en die daling is de afgelopen dagen verder doorgezet, vooral bij de kleine maten.
Verwachting: verbetering vanaf volgende week
Ook het weer speelt het mandarijnensegment parten. "Het is nog te warm, de temperaturen nodigen niet uit tot het eten van citrus, en tijdens schoolvakanties is de handel altijd rustiger," legt Xavier uit. Daar komt volgens hem nog iets bij: "Wanneer de vraag laag is, stijgen de marges in de retail, wat de verkoop nog verder afremt."
Toch is hij optimistisch over de korte termijn. "Met het einde van de vakanties, de komst van koeler weer en het opraken van de laatste Zuid-Afrikaanse Orri's – waarvan de kwaliteit al begint te verminderen – denk ik dat het Spaanse seizoen echt volgende week op gang komt. De recente prijsdaling zal de Spaanse mandarijn opnieuw aantrekkelijk maken."
© Louis Rosario
Nieuwe consumptiegewoonten
"Je moet je aanpassen aan de nieuwe consumptiegewoonten," benadrukt Xavier Rosario, die al langer een geleidelijke afname van de vraag ziet, vooral binnen de traditionele segmenten. "We zien een structurele trend: jongere generaties eten minder groenten en fruit dan hun ouders. Ze zoeken gemak en tijdwinst, wat ook blijkt uit de groei van het versgesneden segment. In de supermarkt of op de markt zijn het vooral de vijftigplussers die nog verse producten kopen, omdat zij de tijd nemen om te koken."
© RosarioVoor meer informatie:
Louis Rosario
Saint Charles International
BP 15409 - winkels 64/66
66034 Perpignan cedex, Frankrijk
Tel: +33 4 68 68 33 11
[email protected]