Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ronnie Moorman, Willem Dijk AGF:

"Kleuring is een dingetje, maar vraag naar Spaans citrus komt al goed op gang"

Tholen - Het Spaanse citrusseizoen komt momenteel rustig op gang. "De komende weken worden allesbepalend, maar de kleuring is nog wel een dingetje. Die bepaalt namelijk in grote mate de binnenkomst. Veel afladers verladen nog niet in verband met de kleur", vertelt Ronnie Moorman van Willem Dijk AGF uit Enschede. "Maar er is veel vraag. Voor overzees citrus wordt de hoofdprijs gevraagd. Voor perssinaasappelen is overzee nog wel heel belangrijk, maar de kwaliteit van de overzeese handsinaasappelen slijt nu echt wel, dus de vraag naar Spaanse Navelina's komt nu echt wel op gang."

© Willem Dijk

"Wij kunnen ons dit seizoen onderscheiden door merken als Filosofo, Elefant en Style, allemaal topmerken rechtstreeks uit Spanje", vertelt Ronnie. "Filosofo is inmiddels gestart met het laden en Willem Dijk verwacht vrijdag de eerste Navelina's, Clemenules, Oronules, Satsuma's in Enschede.

© Willem Dijk

Prijzen - af-Spanje exclusief transport - voor de topmerken sinaasappelen liggen rond de 1,30 euro per kilo en voor mandarijnen rond de 1,10 euro en 90 cent voor de mindere merken. Voor de beste citroenen liggen de prijzen rond de 1,50 euro en de prijs van Spaans grapefruit ligt rond de 1,30 euro per kilo."

© Willem Dijk
Team Willem Dijk AGF op de Vakbeurs Foodspecialiteiten

Elefant zal waarschijnlijk volgende week starten. "Op de vakbeurs Foodspecialiteiten in Houten hebben we enorm veel aanvragen gehad van nieuwe klanten voor dit merk. We hebben een scala aan kleine olifantjes laten maken om het merk te promoten. Elefant heeft dit jaar haar aanplant uitgebreid, dus we zullen niet te kort komen dit jaar", zegt Ronnie. "Voor de familie Aguado is de kleur essentieel, maar ik heb er goede hoop op dat de sinaasappelen snel arriveren. In de twaalf jaar dat we nu met deze citrusspecialist werken is de kwaliteit bij de start nog nooit slecht geweest, dus ook dit jaar verwacht ik een goede start."

© Willem Dijk

Spaanse kaki's voert Willem Dijk onder het merk Style. "De kwaliteit is goed, maar de kaki's zijn nog niet erg in trek en de prijzen vind ik slecht. Er is veel geweld op de markt, ook van mindere kwaliteit. Verpakt product wordt er amper gestuurd omdat de huidige prijzen tussen de 1,40 en 1,80 euro nog niet goed zijn", constateert Ronnie.

© Willem Dijk

Ook choco-sinaasappelen behoren dit jaar weer tot het assortiment. "Vorig jaar zei Aguado al dat de choco-sinaasappelen voor de telers nauwelijks rendabel zijn, omdat er steeds meer aanbieders bijkomen. Het is dus geen speerpunt, maar je hebt de klanten zodoende wel het hele assortiment te bieden. Maar voor de Cara Cara verwachten we meer dan van de Choco sinaasappelen!"

© Willem Dijk

Voor meer informatie:
Ronnie Moorman
Willem Dijk AGF BV
06-53374274
[email protected]
www.willemdijk.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer