Opgericht in 1925, behoort ARUS vandaag tot de oudste bedrijven op de groothandelsmarkt van Hamburg. Op 18 oktober nodigde de directie tal van leveranciers, klanten en partners uit bij de Hamburgse visafslag – met uitzicht op het Cruise Center en de haven, op een steenworp afstand van de beroemde vismarkt – om samen dit historische jubileum te vieren. In de loop van de decennia heeft het familiebedrijf zich ontwikkeld tot een moderne dienstverlener, met een efficiënt wagenpark, een trouwe klantenkring en een steeds breder assortiment. Ondanks deze groei is ARUS altijd nauw verbonden gebleven met de groothandelsmarkt, en daar zijn volgens de directieleden Jörn en Marc Reimers meerdere redenen voor.
© ARUS GmbH
Marc, Jörn en Klaus Reimers
Familietraditie sinds 1925
ARUS (August Reimers und Söhne) werd in 1925 opgericht door August Reimers, waarmee de basis werd gelegd voor een familietraditie die honderd jaar later nog steeds leeft. Eind jaren '90 transformeerde Jörn Reimers het bedrijf tot een GmbH, een belangrijke stap richting professionalisering. In 2017 trad Marc Reimers, vertegenwoordiger van de vijfde generatie, toe tot de directie. Vader en zoon sturen nu samen de koers van het bedrijf. Marc blikt terug op een moeilijke periode waarin zijn grootvader Klaus Reimers om gezondheidsredenen het bedrijf voortijdig moest verlaten: "Toen was mijn vader Jörn nog in opleiding. Hij moest het roer plotseling overnemen, bijna een jaar lang, voordat mijn grootvader terugkeerde. Die ervaring heeft onze familie en het bedrijf diepgaand gevormd," vertelt hij.
© Hugo Huijbers | AGF.nl
Jörn Reimers (hier op de foto tijdens een bezoek aan de groothandel FreshPlaza.de in 2022) leidt samen met zijn zoon Marc het bedrijf.
Uitdagingen en trends
Een van de meest opvallende recente periodes was de coronapandemie. "Hoewel deze fase voor velen lastig was, liet ze het belang zien van verse, kwaliteitsproducten, zoals in veel andere Europese landen. Sindsdien zijn de consumptiegewoonten in Duitsland echter deels veranderd," observeert Marc Reimers. "Vandaag de dag vormt inflatie een grote uitdaging. Energieprijzen, elektriciteit en verwarming zijn aanzienlijk gestegen – een kostenpost die niemand in deze omvang had voorzien. Dat geldt zowel voor huishoudens als bedrijven."
© ARUS GmbH
Een blik op de centrale groothandelsmarkthal in Hamburg met de ARUS-stand.
Klantenbinding en digitalisering
Sinds het begin van de 21e eeuw heeft ARUS zijn klantenkring en assortiment continu uitgebreid. "We zijn vandaag veel diverser dan twintig of dertig jaar geleden," benadrukt Reimers. Hoewel de levering in Hamburg en de metropoolregio centraal blijft staan, bedient ARUS nu ook klanten verder weg dankzij het eigen wagenpark. De introductie van de B2B-webshop markeerde een belangrijke stap in digitalisering. "De handel is ingrijpend veranderd: waar vroeger de verkoper leidend was, is het nu een kopersmarkt. Klanten verwachten persoonlijk contact, betrouwbare service en vaste aanspreekpunten. Intern spreken we over een persoonlijke, betrokken klantenservice: dichtbij zijn, luisteren, begeleiden."
Deze ontwikkeling weerspiegelt zich ook in het dagelijkse werk: "Waar het vroeger vooral nachtwerk was, vinden steeds meer activiteiten overdag plaats, met tijdige leveringen."
© ARUS GmbH
Genodigden tijdens de jubileumviering in de vissershaven van Hamburg.
Marktontwikkelingen en trends
De fruitsector blijft bijzonder dynamisch. "Tijdens de pandemie nam de belangstelling voor verse kwaliteitsproducten toe. Vandaag zoekt de consument kwaliteit tegen betaalbare prijzen. Het gaat niet langer alleen om de goedkoopste optie, maar om de beste prijs-kwaliteitverhouding. Retailers breiden hun assortiment uit, wat ons als middelgroot bedrijf verplicht echte toegevoegde waarde te leveren: op het gebied van kwaliteit, service, beschikbaarheid en nabijheid van de klant."
Betalingsproblemen blijven een uitdaging: "Veel bedrijven werden tijdens de pandemie kunstmatig in leven gehouden. Nu nemen de faillissementen weer toe, waardoor we de kredietwaardigheid van klanten scherper moeten volgen." Daarnaast veranderen ook de verwachtingen van medewerkers: werk is geen doel op zich, maar onderdeel van een balans tussen werk en privé. "Als werkgever moeten wij het werk aanpassen aan het leven van mensen, niet andersom."
Wat de prijzen betreft, zijn de meeste productgroepen stabiel gebleven of licht gedaald. "Het aardbeienseizoen vormde een uitzondering: lage prijsmomenten waren zeldzaam en de prijzen bleven gedurende het hele seizoen hoog. Voor asperges was het juist anders: door het weer viel het seizoen bijzonder kort uit. Over het algemeen merken we dat kwaliteit steeds vaker bepalend is, boven de prijs alleen."
© ARUS GmbH
ARUS beschikt over moderne vrachtwagens.
Een levendig ecosysteem op de groothandelsmarkt
ARUS blijft op de historische locatie van de groothandelsmarkt gevestigd. "Voor ons is de markt niet alleen een plek, maar een compleet ecosysteem: het kloppend hart van Noord-Duitsland, dicht bij importeurs, de haven en onze klanten," zegt Reimers. "Natuurlijk verdwijnen sommige handelaren door gebrek aan opvolging of winstgevendheid. Maar anderen starten juist. De gemeenschap op de markt blijft cruciaal. Wij zijn concurrenten, maar ook afhankelijk van elkaar. De samenwerking met de Hamburgse coöperatie, die onze belangen bij de overheid behartigt, is van groot belang."
Hoewel het aantal bedrijven naar verwachting zal afnemen, zullen de overblijvende structuren groter en robuuster zijn. Kleine nichespelers hebben echter hun plek: "Voor ons is dat een kans. Wij willen niet de grootste zijn, maar degenen die hun klanten het beste begrijpen."
Klaar voor de toekomst
ARUS zet vol in op digitale transformatie: van modernisering van ERP-systemen tot AI-gestuurde processen. Tegelijk blijft persoonlijke, betrouwbare service het handelsmerk. Marc Reimers: "Ik heb twee jonge zonen. Natuurlijk hoop ik dat zij op een dag het stokje overnemen, als ze er plezier in hebben. Zonder passie heeft dit werk geen betekenis. Misschien schrijven zij dan een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van ARUS."
Voor meer informatie:
Jörn & Marc Reimers
ARUS - August Reimers & Sohn GmbH
Groothandelsmarkt Hamburg
Tel.: +49 40 32 58 500
[email protected]
www.arusgmbh.de