Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
export clementines met blad neemt toe

Start citrusseizoen met blad in Zuid-Italië: eerste kisten Clementine Comune geoogst

De eerste zendingen citrus met blad, bestemd voor lokale pakstations in Zuid-Italië, zijn op 22 oktober van start gegaan. Dat meldt Gianni Martucci van het gelijknamige bedrijf Martucci Srl uit Massafra (provincie Taranto), dat actief is in de teelt en handel van citrus in de Ionische kuststreek.

"Het gaat om de eerste kisten Clementine Comune, behandeld met kalium om de rijping iets te vervroegen," legt Martucci uit. "Daarnaast zijn ook de rassen Caffin en Spinoso opgenomen in het assortiment. In deze eerste fase van het seizoen leveren we vooral aan Italiaanse pakstations, maar vanaf volgende week starten we ook met de eerste leveringen naar Frankrijk, eveneens met blad."

Met het begin van de oogst zet de regio rond Taranto opnieuw de toon voor het nieuwe citrusseizoen, waarin kwaliteit, versheid en presentatie met blad centraal staan.

© Martucci Srl

Zorgvuldige rassenkeuze
Het bedrijf Martucci, actief in de teeltgebieden Massafra en Palagiano (regio Puglia), verwacht dit jaar een sterke groei van de exportactiviteiten. Naast de leveringen aan Frankrijk, zal het bedrijf rond 10 november ook beginnen met de export van geborsteld product zonder blad naar landen als Polen, Hongarije en zelfs Oekraïne.

Het familiebedrijf legt daarbij de nadruk op een zorgvuldige rassenkeuze. Martucci kiest er bewust voor om geen te vroege variëteiten op de markt te brengen, een beslissing die voortkomt uit ervaringen van de afgelopen jaren. "Wij hebben afstand genomen van rassen als Clemenruby en Orogros," licht Gianni Martucci toe. "Zowel handelspartners als consumenten ervaren deze variëteiten als minder aantrekkelijk, vanwege hun te droge vruchtvleesstructuur en ruwere schil."

© Martucci Srl

Werkelijke situatie versus perceptie van schaarste
In tegenstelling tot de veelgehoorde berichten over een daling van de volumes, benadrukt Gianni Martucci dat het seizoen in de Ionische regio dit jaar vrij normaal verloopt. "Het cijfer van 30 procent minder dan vorig jaar wordt bijna automatisch herhaald," zegt hij. "Maar die indruk van schaarste komt vaak niet overeen met de feiten. Op dit moment zijn de clementines nog grotendeels groen, waardoor ze moeilijk opvallen aan de bomen. Dat zorgt voor een vertekend beeld, terwijl de aanvoer op termijn naar verwachting stabiel blijft."

Volgens Martucci behalen sommige telers wel lagere opbrengsten per hectare - bijvoorbeeld 15 ton in plaats van 20 ton - vooral door het verouderen van de boomgaarden. "Die terugval wordt echter gecompenseerd door nieuwe aanplantingen en jonge percelen die nu tot volle wasdom komen," licht hij toe.

Onzekerheid als bepalende marktvariabele
Hoewel het algemene beeld zowel kwantitatief als kwalitatief geruststellend is, speelt in 2025 vooral een psychologische factor een overheersende rol: angst en terughoudendheid.

"De consument koopt behoedzamer," merkt Martucci op. "Dat zagen we eerder al bij steenfruit, druiven en watermeloenen. De psychologische component beïnvloedt tegenwoordig in sterke mate de handel in groenten en fruit."

Volgens hem is de heropleving van de consumptie sterk afhankelijk van positieve geopolitieke signalen en het herstel van vertrouwen bij zowel consumenten als afnemers.

Voor meer informatie:
Martucci Srl
Via Chiatona,
74016 Massafra (TA) - Italië
+39 338 2620262
[email protected]
martucci.info

Gerelateerde artikelen → Zie meer