Hoewel Europa nog steeds de grootste afzetmarkt is voor Franse groenten en fruit, wordt vooral de appel steeds succesvoller buiten de EU, met name in Azië. Dat vertelt Daniel Soares, internationaal directeur van brancheorganisatie Interfel.
© FreshPlaza
Stand van Interfel op de voorbije Fruit Attraction
Vietnam en Thailand aan kop
Frankrijk ziet de appelafzet in Azië weer aantrekken, na een dip tijdens de coronajaren. Vooral Vietnam (+51% in volume) en Thailand (+12%) springen eruit. Vietnam is sinds 2015 open voor Franse appelen en laat sindsdien jaar op jaar groei zien, dit jaar zelfs een recordcampagne. Volgens Soares ligt het succes in de smaak: "De Franse appel is een product met een eigen karakter, dat goed aansluit bij de voorkeur van de Aziatische consument."
India en Mexico: nieuwe kansen door geopolitiek
India wordt steeds belangrijker. "Oorspronkelijk importeerde het vooral appelen uit de VS, maar door de recente verhoging van de invoerrechten is het land op zoek gegaan naar andere leveranciers. Frankrijk profiteert daarvan: de volumes naar India zijn de afgelopen maanden flink gestegen."
Ook in Latijns-Amerika opent de markt zich. "Mexico is dit jaar officieel ingestapt, na 25 jaar onderhandelen. De eerste Franse appelen zijn inmiddels onderweg. Andere landen zoals Colombia, Ecuador en Guatemala importeren al langer. Net als bij India speelt geopolitiek hier een rol: ook Mexico wil minder afhankelijk zijn van Amerikaanse import."
Voorlopig zijn er weinig nieuwe openingen op korte termijn, zegt Soares. "Peru wordt nog onderzocht, maar dat is een traject van minstens vijf jaar. Onderhandelingen verlopen traag, omdat elk product artikel per artikel besproken moet worden. Bescherming van de lokale markt speelt daarbij een grote rol." Wel zijn er gesprekken gaande over pruimen en peren naar Vietnam, peren naar Thailand en mogelijk ook de Franse walnoot naar India.
Europese buren blijven belangrijk
Toch blijft meer dan 80% van de Franse AGF-export binnen Europa. Spanje, Duitsland, België, Nederland, Italië, het VK en Zwitserland zijn de grootste klanten.
Beurzen
Volgens Soares was de voorbije Fruit Attraction een groot succes: "We kregen alleen maar positieve reacties. Het aantal contacten en gesprekken was enorm." Toch blijft ook de Fruit Logistica in Berlijn belangrijk, vooral voor contacten met het zuidelijk halfrond.
Net terug van de Global Produce & Floral Show in Californië benadrukt Soares het belang van zulke beurzen voor bedrijven met klanten in de VS of Zuid-Amerika. Frankrijk exporteert daar onder andere sjalotten, een ander product dat terrein wint buiten Europa.
Voor meer informatie:
Interfel
Boulevard Pereire 97
75017 Parijs (Frankrijk)
Tel: +33 (0)1 49 49 15 15