Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
moderniseert kaki-verwerking met Unitec Apricot Vision 3.0

Agrintesa verwacht 15% kleinere kaki-oogst, maar betere kwaliteit dan vorig jaar

Met een teelt van zo'n 7.000 ton kaki's behoort Agrintesa tot de grootste spelers in Italië en Europa. Op 21 oktober 2025 organiseerde de coöperatie in Faenza (Ravenna) haar eerste "Kaki Day", samen met de Alegra groep, die bestaat uit de bedrijven Alegra, Valfrutta Fresco en Brio.

Tijdens de opening blikte voorzitter Aristide Castellari terug op de geschiedenis: "Mijn grootvader was een van de eersten die honderd jaar geleden kaki's plantte in Faenza, in 1925. Deze teelt heeft onze streek Romagna een eeuw lang gekenmerkt en inkomen gebracht. Vandaag draait het erom mee te groeien met de tijd, zowel op teelttechnisch als commercieel vlak."

Klik hier voor de fotoreportage© Cristiano Riciputi | AGF.nlAristide Castellari naast de kratten met het historische PAF-merk (Produttori Agricoli Faentini)

Volgens directeur Cristian Moretti ligt de verwachte oogst dit jaar 15% lager dan in 2024. "Toch valt die daling mee. De maten zijn groter en van betere kwaliteit dan vorig jaar, toen de omstandigheden moeilijker waren. De afzet begon zo'n twee weken geleden met goede prijzen, al bleef de vraag aanvankelijk wat lauw. Sinds de temperaturen zijn gedaald, trekt de consumptie gelukkig weer aan."

© Cristiano Riciputi | AGF.nlCristian Moretti

De 7.000 ton kaki's, geteeld op 300 hectare, zijn gelijk verdeeld over de rassen Loto di Romagna en Rojo Brillante. Daarnaast groeit het aandeel biologische teelt, inmiddels goed voor 12%, op de markt gebracht door Brio onder het merk Alce Nero. Ongeveer 60% van het volume blijft in Italië, waarmee Alegra zijn koppositie op de binnenlandse markt verstevigt. In de export nemen Zwitserland en Frankrijk toe als belangrijkste bestemmingen voor Loto di Romagna, terwijl Rojo Brillante een gelijkmatige verspreiding kent in heel Europa.

© Cristiano Riciputi | AGF.nlEnrico Bucchi

"De kaki maakt deel uit van onze identiteit, van de teelt tot het schap", zegt Enrico Bucchi, directeur van Valfrutta Fresco. "De afgelopen jaren hebben we op alle fronten vernieuwd, van teeltbeheer tot marketing, want de kaki heeft nog veel groeipotentieel. Uit cijfers van NielsenIQ blijkt dat 12% van de Italiaanse consumenten dit fruit tot hun favorieten rekent. We willen die trouwe kopers blijven binden, maar ook jongeren aanspreken met gebruiksvriendelijke en veelzijdige rassen zoals de Rojo Brillante."

© Cristiano Riciputi | AGF.nl

Het huidige seizoen luidt een nieuwe fase van automatisering in, want in Faenza zijn twee ultramoderne sorteerlijnen in gebruik genomen. "De installatie is uitgerust met Apricot Vision 3.0 van Unitec", legt Moretti uit. "Het systeem sorteert het fruit op maat en kleur en wordt nu voor het eerst toegepast op een kwetsbaar product als de kaki. Elke vrucht wordt vooraf automatisch gecontroleerd op mogelijke insectenschade, nog vóór de gecontroleerde rijping. Zo verbeteren we de uniformiteit, versnellen we de verwerking en beperken we het afval. De verpakkingen zijn daardoor consistenter in kleur en maat."

Klik hier voor de fotoreportage

© Cristiano Riciputi | AGF.nl

De twee lijnen halen een verwerkingscapaciteit van 8 ton per uur, met pieken boven de 100 ton per dag. Deze investering maakt het mogelijk om de rijping beter te plannen, partijen nauwkeuriger af te stemmen op de marktvraag en de waarde van het product verder te verhogen. "Door de sortering te automatiseren, kunnen we ons personeel – dat gespecialiseerd is in kaki's – richten op de meest delicate stap: het verpakken."

© Cristiano Riciputi | AGF.nl

"Deze technologie is er ten dienste van onze leden en onze traditie", besluit Castellari. "Ze helpt ons een symbool van onze streek te beschermen en verder te laten groeien. Dankzij innovatie hebben we de kaki nieuw leven ingeblazen en maken we er opnieuw een belangrijk product van binnen ons herfstassortiment."

Voor meer informatie:
Alegra
Via G Galilei 5,
48018 Faenza (RA) – Italië
Tel: +39 (0)546624401
www.alegrait.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer