Het Marokkaanse dadelseizoen is reeds enige tijd van start gegaan, hoewel het aanvankelijk wat vertraging opliep door de temperatuur, aldus Oussama El Mir, algemeen directeur van de Marokkaanse dadelexporteur Medjool Star: "Ondanks dat de oogst iets later begon door de milde zomertemperaturen, verloopt het huidige seizoen zeer voorspoedig. De dadeloogst is nu ongeveer een maand bezig en sinds begin september hebben de stabiele weersomstandigheden de rijping van het fruit geoptimaliseerd. Over het algemeen ziet het er uitstekend uit voor zowel de kwaliteit als de consistentie van de oogst."
© Medjool Star
El Mir verwacht dit jaar grotere dadels, maar in een kleinere hoeveelheid. "De oogst begon rond 15 september, wat enigszins later was dan het voorgaande jaar, door de koelere zomer. Hoewel de oogstvoorspellingen iets lager uitvallen dan oorspronkelijk verwacht, zijn de dadels aanzienlijk groter dan vorig seizoen."
De populariteit van Marokkaanse dadels is gegroeid om verschillende redenen, legt El Mir uit: "De wereldwijde vraag naar hoogwaardige Marokkaanse Mejhoul dadels blijft toenemen. Veel inkopers zijn op zoek naar meer variatie in hun inkoop, waarbij zij Marokko beschouwen als een betrouwbare bron van uitstekende kwaliteit, dicht bij Europa en met een sterke reputatie en efficiënte logistiek. Bovendien worden onze merken 'Oum Tomoor' en 'It's a Date' steeds bekender op de exportmarkten, wat onze constante inzet voor kwaliteit, service en innovatie aantoont."
© Medjool Star
Naast Europa richt Medjool Star zich dit seizoen op andere continenten, zegt El Mir. "Europa blijft onze belangrijkste markt, waar Marokkaanse Mejhoul dadels een trouwe klantenkring hebben ontwikkeld. We versterken ook onze positie in Noord-Amerika, met name in Canada en de Verenigde Staten, na een succesvol seizoen vorig jaar. Tegelijkertijd breiden we onze activiteiten uit in Zuidoost-Azië, waar onze eerste zendingen vorig jaar goed aansloegen. We onderzoeken ook nieuwe markten in het Midden-Oosten, breder Azië en Australië, afhankelijk van opkomende kansen en partnerschappen."
Volgens El Mir kampen Marokkaanse telers met zware concurrentie, maar Medjool Star weet zich te handhaven: "De Mejhoul-markt is zeer concurrerend, met name tegenover traditionele telers uit het Midden-Oosten. Onze sterke punten liggen in ons volledig geïntegreerde model; van onze eigen teeltbedrijven tot onze BRC-gecertificeerde verpakkingsfaciliteit, die ons volledige controle biedt over kwaliteit, traceerbaarheid en versheid. Door voortdurend te investeren in geavanceerde technologieën, zoals optische sorteer- en rehydratatiesystemen, kunnen we het hele jaar door dadels van topkwaliteit leveren."
© Medjool Star
Om deze concurrentie te trotseren, heeft Medjool Star geïnvesteerd in haar pakstation, aldus El Mir. "Recent hebben we ons pakstation verbeterd met een nieuw 360° optisch sorteersysteem, dat nu volledig operationeel is en de efficiëntie en uniformiteit van ons product aanzienlijk verbetert. Op agrarisch gebied hebben we onze precisielandbouwsystemen verder ontwikkeld om de irrigatie te optimaliseren en de gezondheid van de palmboom in realtime te monitoren, ter ondersteuning van zowel kwaliteits- als duurzaamheidsdoelstellingen."
"Dit seizoen biedt ons de kans om ons marktbereik uit te breiden en ons productassortiment aan te scherpen in lijn met de groeiende internationale vraag. Na een succesvol seizoen in 2024, gaan we het nieuwe seizoen in met veel vertrouwen en een duidelijke ambitie: Marokko blijven positioneren als wereldwijd referentiepunt voor premium Mejhoul dadels," besluit El Mir.
Voor meer informatie:
Oussama El Mir
Medjool Star
Tel: +212 6 55 26 76 32
[email protected]
www.medjoolstar.com