Tholen - De Belgische exporteur Demargro is recent een nieuwe weg ingeslagen. Het bedrijf, dat in 1975 het levenslicht zag en in 1994 officieel doorging als Demargro, is inmiddels een gekende naam in de sector. Hierbij ligt sinds jaar en dag de focus op de handel van 5 kernproducten, peren, prei, tomaten, aardbeien en paprika's, naar onder meer Frankrijk, Spanje en Polen.
Met een nieuwe bedrijfsstrategie wil het bedrijf nu de stap maken naar een meer gediversifieerd productaanbod naar meerdere exportmarkten. "Onze strategie is duidelijk: we willen geen pure handelaar meer zijn, maar een servicepartner die waarde toevoegt", vertellen Dominiek Keersebilck en Thibo De Meyer van Demargro.
© Jannick Flach | AGF.nl
Dominiek Keersebilck en Thibo De Meyer
"We bestaan dit jaar dus 50 jaar", steken de mannen van wal. Reden genoeg voor een feestje zou je zeggen. "Maar nog liever focussen we op wat komt. De eerste generatie legde de basis, de tweede bouwde het bedrijf verder uit tot wat het op vandaag is en nu werken we, over de generaties heen verder aan de toekomst: digitalisering, certificering, marktuitbreiding en kennisoverdracht binnen het team. Net daarom waren we blij om Dominiek aan boord te krijgen", geeft Thibo, als medewerker van de derde generatie in het bedrijf, aan. "Met zijn jarenlange ervaring in commerciële strategie en zijn netwerk in groenten en fruit is hij de geknipte persoon om ons te helpen bij het vernieuwingsproces, zonder daarbij te snel te willen gaan. Anderzijds is stilstaan achteruitgaan, dus we zoeken continu naar verbetering."
Demargro is gespecialiseerd in de export van voornamelijk Belgische groenten en fruit. "Hierbij kochten we oorspronkelijk bijna alles via de veilingen en producentenorganisaties", legt Dominiek uit. "Vandaag de dag werken we echter ook rechtstreeks met telers, zowel in binnen- als buitenland. Dat is belangrijk om onze volumes te kunnen garanderen en om tegemoet te komen aan specifieke wensen van klanten, bijvoorbeeld wat betreft herkomst. Frankrijk is onze belangrijkste afzetmarkt, en daar speelt de oorsprong van het product een grote rol. Franse retailers geven uiteraard de voorkeur aan lokaal product, dus moeten wij het hele jaar door een passend aanbod kunnen voorzien."
© Jannick Flach | AGF.nl
Productuitbreiding
"We streven ernaar zo dicht mogelijk bij de bron te sourcen. Dat heeft niet alleen te maken met duurzaamheid, maar ook met efficiëntie. Klanten vragen steeds vaker specifieke verpakkingen of volumes, en we proberen dat al bij de producent te regelen. Zo vermijden we onnodig herverpakken en transport. Ongeveer 95 procent van onze omzet is nog altijd gebaseerd op Belgisch product, maar we werken inmiddels ook met enkele Franse en Nederlandse producenten. Waar we kansen zien om het assortiment te verbreden, grijpen we die aan."
Ongeveer 80 procent van de omzet van het bedrijf kwam lang uit vijf producten: peren, prei, tomaten, aardbeien en paprika's. "Dat is altijd onze kracht geweest, maar we zien ook dat daar de nodige slagkracht in te winnen valt. In de zomermaanden draaien we namelijk traditioneel goed, maar in de winter zakt het soms wat in. Daarom zoeken we niet alleen meer klanten, maar ook nieuwe producten die ons toelaten het hele jaar door op niveau te blijven. Dat vraagt tijd, kennis en mensen."
© Jannick Flach | AGF.nl
"We zijn een compact team van ongeveer 35 medewerkers, dus de uitbreiding van het assortiment vraagt ook dat we leren omgaan met nieuwe producten, nieuwe klanten en markten", vult Thibo aan. "Het is een werk van lange adem, maar noodzakelijk om verder te groeien. Daarom breiden we ons assortiment bewust uit met nieuwe producten zoals bijvoorbeeld knolselderij, spruiten, gekleurde bloemkool en sierpompoenen. Die diversificatie helpt ons om jaarrond een attractieve partner voor onze internationale klanten te zijn."
VK als potentiële markt
De verkoop richt zich hierbij volledig op de Europese exportmarkt. "We leveren aan verschillende segmenten, voornamelijk aan de Franse retail, maar ook aan importeurs, verwerkers en groothandels in met name Frankrijk, Spanje en Polen. Daarnaast zien we een groeiend segment van producenten die zelf rechtstreeks aan de retail willen leveren. Wij werken nauw samen met hen, spreken hun taal en begrijpen hun uitdagingen, iets wat voortkomt uit onze eigen achtergrond in de tuinbouw en bij producentenorganisaties."
© Jannick Flach | AGF.nl
Dominiek: "Toch hebben we hier recent ook onze focus verlegd. Zo willen we bouwen aan nieuwe markten in onder meer Ierland, Scandinavië, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Vooral het VK kan interessant zijn voor ons: door Brexit is de zelfvoorziening daar gedaald en liggen er nieuwe kansen voor Belgische leveranciers. De eerste leveringen zijn intussen gebeurd. Daarnaast proberen we er zo veel mogelijk fysiek aanwezig te zijn, waarmee we stap voor stap aan een netwerk bouwen. Italië is een andere focusmarkt, waar bijvoorbeeld klimaatveranderingen de lokale perenproductie beïnvloeden. We hebben daar aandacht voor en proberen daar gepast op in te spelen."
Niet de grootste, maar de meest flexibele
Bovendien wordt er, buiten nieuwe focusgebieden, ook gekeken naar de interne operationele processen, geven Dominiek en Thibo aan. "Naast markt- en productuitbreiding zetten we bijvoorbeeld ook sterk in op kwaliteit. Klimaatverandering en strengere regels rond bemesting en gewasbescherming maken het voor producenten moeilijker om altijd dezelfde kwaliteit te leveren. Dat merken we bijvoorbeeld bij prei, waar de houdbaarheid en de tripsproblematiek een uitdaging vormen. Consumenten willen het perfecte product, terwijl telers steeds minder middelen hebben. We moeten daar als handel slim mee omgaan en investeren in kwaliteitscontrole en ontwikkeling, zodat onze klanten tevreden blijven."
© Demargro
"Duurzaamheid is voor ons en onze klanten een ander belangrijk thema. We investeren in elektrificatie van ons wagenpark, zonnepanelen, en bekijken andere mogelijkheden, zoals wateropvang of transport op waterstof. Niet alles is op onze leest geschoeid, maar onze klanten verwachten dat wij daar actief mee bezig zijn. Zij moeten immers zelf rapporteren over duurzaamheid en rekenen op ons voor data rond CO₂-uitstoot, verpakking en voedselveiligheid. Dat vraagt tijd en energie, maar versterkt onze relatie met hen", vervolgt het tweetal.
"Onze strategie is duidelijk: we willen niet alleen 'trader' meer zijn, maar een servicepartner die waarde toevoegt, door middel van betrouwbaarheid, service, duurzaamheid en partnerships op lange termijn. We hebben niet de ambitie om de grootste te zijn, maar wel om een zeer flexibele en wendbare speler te blijven. Door samen te werken met producenten, klanten en collega's, willen we klaar zijn voor de komende 50 jaar."
Voor meer informatie:
Dominiek Keersebilck / Thibo De Meyer
Demargro
Ter Vlucht 5
8850 Ardooie, België
+32 479 96 95 01
[email protected]
www.demargro.be