Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

30 jaar Prominent: Van zes pioniers naar een vereniging van vijftien familiebedrijven

Maandag 30 juni bestond telersvereniging Prominent precies 30 jaar.

Afgelopen vrijdag werd het jubileum al gevierd met huidige én oud-leden. Na een warm welkom door Demi Groenewegen – oudste dochter van voorzitter Jack Groenewegen én inmiddels zelf werkzaam bij Growers United, waar Prominent onderdeel van is – blikte Jack terug op 3 decennia Prominent. "Dertig jaar waarin de leden de Nederlandse tomaat op de kaart hebben gezet, de categorie voorgoed hebben veranderd en waarin innovatie en samenwerking de rode draad vormen voor het succes van vandaag de dag."

Tijdens deze avond werd ook de jubileumfilm van Prominent gelanceerd: Klaar voor de Toekomst. De film werd gestart door de jongste generatie: kinderen van Thom van der Voort (mede-eigenaar van The Valley Growers) en Cornelis de Rijke (mede-eigenaar van Acres), beiden lid van Prominent. In de film blikken de zes oprichters van Prominent terug op dertig jaar samen telen én kijken ze vooruit: De nieuwe generatie is aangetreden en Prominent is klaar voor de toekomst.

Saamhorigheid als rode draad
Prominent ontstond in 1995 toen zes telers het imago van de Nederlandse tomaat wilden veranderen. Samen gingen ze op zoek naar een nieuw ras en vonden Cameo, een trostomaat die met rodere vruchten werd geplukt. Het bleek hét keerpunt te zijn. Het succes van het concept bleef niet onopgemerkt.

"Er werd gevochten om onze tomaten," vertelt Jack Groenewegen over het ontstaan. "Steeds meer telers wilden zich aansluiten bij onze aanpak. Door samen te werken konden we de kwaliteit bewaken en ons product beschermen. Die gezamenlijke kracht sprak aan, en zo groeide Prominent uit tot een vereniging van vijftien familiebedrijven, met in totaal 433 hectare aan kassen."

Innovatie vanuit de kern
Prominent is ontstaan vanuit innovatie: de introductie van een nieuw type tomaat. En ook na 30 jaar is innovatie nog altijd één van de hoofdpijlers. Sinds 2013 worden afzet, marketing en innovatie geregisseerd door Growers United (voorheen Coöperatie Door), zodat telers zich volledig kunnen focussen op het telen van de lekkerste tomaten. Van belichting en WKK's tot het GU Research Center waar momenteel meerdere innovatieprojecten lopen.

Klaar voor de toekomst
Van zes pioniers naar een familie van familiebedrijven: wat begon met één nieuw ras, groeide uit tot een complete range aan tomatentypes. In dertig jaar tijd is Prominent, samen met Growers United, uitgegroeid tot dé toonaangevende vruchtgroentecoöperatie van Nederland met een sterke positie in Europa. Jaarlijks wordt er meer dan 70 miljoen kilo centraal verpakt in kleinverpakkingen. In het eigen GU Research Center wordt gewerkt aan nieuwe rassen, teeltmethodes, alternatieve groeimediums en duurzame energiebronnen.

Innovatie en hechte samenwerking zijn en blijven de drijfveren van Prominent én Growers United - klaar om hun positie in de markt te versterken en uit te breiden.

Voor meer informatie:
www.growersunited.nl

Publicatiedatum: