Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hans Sengers neemt afscheid als commercieel gezicht van FruitMasters

“Je hebt elkaar als teler en retailer gewoon keihard nodig”

Tholen - Als jong ventje begon Hans Sengers met het vakken vullen bij "de Spar om de hoek" en het werken met retailers heeft hem nooit losgelaten. Nadat hij zich opwerkte tot AGF-inkoper van het Groenwoudt-concern besloot hij eind 2000 aan de andere kant van de tafel te kijken. Bijna 25 jaar later neemt het commerciële gezicht van FruitMasters afscheid. Donderdag was er een afscheidsreceptie met relaties. Vandaag blikt hij nog één keer terug op zijn carrière.

"Toen de SPAR-ondernemer verhuisde naar een grotere winkel in Oosterhout, ging ik vanuit Tilburg op het brommertje elke zaterdag daar werken. Ik kwam daar al snel op de groente-afdeling terecht en daar is mijn enthousiasme voor de AGF-sector ontstaan", blikt Hans terug. Overigens stond AGF in die jaren volgens Hans vooral voor Aardappelen, Groenten en Flessen. "Toen had je bij de groente-afdeling nog een loketje waar je op een belletje moest drukken om je flessen in te leveren, dus dat deed ik er ook bij."

Elke dag een etalage maken van het schap
"Toen de zoon van de supermarktondernemer besloot zijn vader toch op te volgen, was dat voor mij een signaal om verder om me heen te gaan kijken. Anders had ik wellicht nu nog steeds mijn eigen supermarkt gehad", vervolgt Hans. Na een kortstondig avontuur bij Albert Heijn werd hij door Jan van Reenen – toen nog netjes Meneer van Reenen genoemd – aangenomen als chef op de groente-afdeling van de toenmalige Profimarkt. "Daar was ik helemaal in mijn element. Het contact met de klant en elke dag een etalage maken van de groenteafdeling om de consument te verleiden met vers, vond ik fantastisch. Ik had immers tijdens mijn schooltijd al de etaleursopleiding in Boxtel gevolgd."


Hans Sengers midden jaren '90 op de AGF-afdeling van een Groenwoudt-vestiging

Ondertussen veranderde de Profimarkt van naam naar Groenwoudt. Het enthousiasme van de groentechef bleef niet onopgemerkt op het hoofdkantoor en hij klom van assistent-bedrijfsleider uiteindelijk op tot bedrijfsleider. "Ik heb alle facetten in de supermarkt doorlopen en dat is uiteindelijk wel een basis geweest voor de rest van mijn carrière, omdat je weet wat er op de winkelvloer gebeurt", vertelt Hans. Na enkele jaren als assistent-inkoper gewerkt te hebben – de functie van category manager bestond toen nog niet – vroeg zijn toenmalige baas Leo Kivits hem of hij niet een paar jaar aan de andere kant van het spectrum wilde kijken met het idee om dan later terug te komen als opvolger van de eerder genoemde Van Reenen.

Sengers nam het advies ter harte en ging aan de slag bij groenteverwerker Dekker Frissland in Uden, waar hij onder meer de eerste panklare wokgroenten introduceerde. "Ook daar heb ik veel geleerd. Onder meer het creëren van nieuwe productinnovaties. En voor die innovaties moesten er natuurlijk klanten binnengehaald worden. Dat heb ik vijf jaar met plezier gedaan, waarna ik inderdaad door Groenwoudt werd benaderd om terug te keren." Bij het Groenwoudt-concern volgde een eerste klus bij de Menu Supermarkt in Veenendaal, een soort open markthal voor vers. "Dat heb ik een jaar gedaan, maar ik wilde terug de AGF-wereld in en werd toen de rechterhand van Jan van Reenen. Daar kreeg ik de verantwoordelijkheid over zo'n 100 winkels om de groentechefs te begeleiden."

Jongste jongetje van de klas
Groenwoudt werd in die jaren verkocht aan het Laurus-concern en Hans Sengers kwam uiteindelijk bij FruitMasters terecht. "Binnen het nieuwe Laurus-concern was ik het jongste jongetje van de klas tussen ervaren category managers van Edah en Konmar, dus daar was geen ruimte voor mij. Maar Jan en ik kochten altijd onze appelen al op de veiling en FruitMasters had een marketing manager nodig. Ik wilde weliswaar geen marketing manager worden, maar had wel een bepaalde filosofie over hoe ik dacht dat de coöperatie rechtstreeks naar de retailers moesten. Dat sprak de toenmalig algemeen directeur blijkbaar wel aan en hij stelde een vervolggesprek met Leonard Kampschöer voor."


Promotor van de Migo-peer

Met Kampschöer was Hans er snel uit, op voorwaarde dat hij zelf kon gaan pionieren met zijn filosofie. Zo startte hij op 1 maart 2001 bij de coöperatie van fruittelers. "Mijn idee was om het een jaartje aan te kijken, want eigenlijk wilde ik veel breder kijken dan alleen het hard- en zachtfruit, maar dat is niet helemaal gelukt", blikt Hans lachend terug. "Het eerste jaar vond ik het meteen leuk. Toen ik startte bij FruitMasters was er net een nieuw pakstation gebouwd en ontstonden er mogelijkheden om de markten uit te breiden. Ik maakte me sterk voor appels op schaaltjes, en men investeerde meteen in twee nieuwe lijnen. Toen FruitMasters zo haar nek voor mij uit durfde te steken, wist ik ook dat hier mijn toekomst lag. Zo ben ik uiteindelijk uitgegroeid tot commercieel verantwoordelijke in de Benelux."

Menneke met een stropdas
"In de beginjaren had ik soms pittige discussies met onze telers. Zij zagen een 'menneke met een stropdas' binnenkomen en daar werd best sceptisch tegenaan gekeken. Maar ik heb het telersbelang nooit onderschat en heb goed geprobeerd te luisteren naar hun wensen maar ook naar de uitdagingen waarmee zij kampen. Dat zijn er nogal wat. Ik vind het persoonlijk onverteerbaar dat het speelveld zelfs in de Benelux ongelijk is. Kijk ook naar de situatie in de kersen, waarbij men tot het laatste moment moet wachten op een toelating. Dat kunnen we de Nederlandse telers niet aandoen. De politiek moet er echt voor waken dat er om die reden geen Nederlandse producten uit het schap verdwijnen omdat we het beste jongetje van de klas willen zijn."

In de loop der jaren bouwde Hans de samenwerking met zijn retailrelaties uit. "Mijn retailachtergrond was wel een voordeel en daarbij was het natuurlijk een pluspunt dat ik de bron vertegenwoordigde, want dat spreekt iedereen aan. Je hebt elkaar als teler en retailer gewoon keihard nodig. Maar de consument van nu is anders dan die van twintig jaar geleden. In de tijd dat ik startte waren er nog rode, groene en gele appelen. Nu is de gele appel zowat verdwenen en ligt er alleen nog een Granny, terwijl het schap wordt gedomineerd door bicolor-appelen."

Winst industributie Trofee
Aan Hans de taak om klanten binnen te halen en te houden en dat lukte door de jaren heen goed. FruitMasters groeide met haar supermarktklanten mee. "Achteraf kun je, denk ik, wel stellen dat FruitMasters in veel gevallen de juiste keuzes heeft gemaakt. Voor mij persoonlijk is de winst van de Industributie Trofee in 2023, zowel voor vers als alle Private Label categorieën, wel een bekroning daarop geweest. Daaruit blijkt toch dat klanten je toegevoegde waarde erkennen en daar mogen we als coöperatie best trots op zijn. Ik heb de samenwerking met mijn relaties bij supermarkten ook altijd als prettig ervaren. Het is weliswaar wat harder geworden, maar wel fair. En afspraak is bij ons afspraak. Ik heb geleerd alles goed vast te leggen."


Winst Industributie trofee in 2023

Naast de lof voor de retailers, wil Hans hen ook nog wat meegeven. "Door alle digitalisering is de handel minder flexibel geworden. Vroeger kon ik op een maandag nog bellen als het een warme week werd om aardbeien extra in de actie te doen. Maar dat is met alle systemen van tegenwoordig ingewikkeld geworden. Men plant veel langer vooruit en dat is in mijn ogen jammer maar begrijpelijk. AGF is typisch een categorie waarbij je als retailer snel moet kunnen anticiperen op ontwikkelingen in de markt. Met uit zaad geteeld aardbeienras als Sonrosa, dat we vorig jaar hebben geïntroduceerd, proberen we daar ook wel op in te spelen om het meer planbaar te maken. Met name in de aardbeien en het houtig kleinfruit blijft het de uitdaging om lekkere, stevige maar ook makkelijk teeltbare rassen te introduceren."

"Maar we moeten als fruitsector ook kritisch op onszelf blijven. We starten na de pluk in september/oktober met meer dan tien appelrassen het seizoen op – dan heb je het dus nog niet eens over import - en het schap van de supermarkt is niet van elastiek. De appels worden zowel in tasjes en schaaltjes als gelegd verkocht. Hierin moeten we slimme keuzes blijven maken, om al het Nederlandse fruit verkocht te krijgen."

Sectorbrede afspraak einddatum Elstar-verkoop
Ook zou Hans er een voorstander van zijn om sectorbreed met de supermarkten een einddatum in te plannen om bijvoorbeeld de Elstar-appels te verkopen. "Het zou in mijn ogen het beste zijn om gezamenlijk eind mei te stoppen, omdat de hardheid vanaf dan toch minder wordt. De consument maak je blij met een frisse, harde appel. Ga je te lang door, dan wordt hij teleurgesteld en duurt het ook langer voordat hij weer andere appels koopt. Persoonlijk denk ik echt dat het te realiseren is. Heb je een grote oogst, dan plant een supermarkt gedurende het jaar meer acties in. Bij een lagere oogst, heb je minder acties, maar zo raken de appels echt wel op."

"Ook de consumentenvraag is veranderd. Klanten verwachten smaak en kwaliteit, liefst van Nederlandse bodem. Nu het groentezakje op de AGF-afdeling er niet meer ligt, kopen consumenten meer verpakt. Terwijl bijvoorbeeld grote appels uitermate geschikt zijn voor de losse verkoop. Bovendien komt het losse hardfruit de presentatie in het winkelschap ten goede, want dat geeft een veel mooiere versbeleving dan schalen en zakjes. Voor het zachtfruit heeft de verpakking meer toegevoegde waarde vanwege kwaliteit, al vind ik persoonlijk een open verpakking van 8x500 gram aardbeien nog altijd ongeëvenaard qua beleving."


Hans met Yolanthe Cabau van Kasbergen bij de start van Kanzi

"Met de conceptrassen was FruitMasters een heuse trendsetter. "We zijn ooit begonnen om Kanzi te promoten met een reclamebord langs de snelweg en als je nu ziet hoe deze appel is uitgegroeid tot tweede appelmerk ter wereld met reclame op radio en TV, dan zijn we denk ik goed in staat gebleken om samen met de telers conceptrassen in de markt te zetten. Inmiddels hebben we ook de Bloss, Morgana en Tessa als conceptras, waarbij we de laatste twee rassen exclusief leveren aan Superunie en Jumbo. Bloss blijft voor iedereen toegankelijk, zoals Kanzi. Want deze fantastische smaak willen we voor een breed publiek bereikbaar maken."

Beginnen en eindigen met nieuw pakstation
Ook de opening van de Smart Fruit Hub op 8 mei dit jaar was een mijlpaal voor de coöperatie. "In deze snel veranderende markt moet je mee. De arbeidsmarkt wordt alleen maar krapper en daarom was een efficiencyslag nodig. Ik kwam bij FruitMasters toen er net een nieuw pakstation geopend was en ga ook weer met een nieuw pakstation weg. Het is een ambitieuze, maar wel een belangrijke stap die we zetten naar een verregaande automatisering. Niet alleen voor FruitMasters maar ook voor de Nederlandse fruitteelt. Met dit prachtige pand kunnen we zeker weer de komende twintig, vijfentwintig jaar vooruit."

Jan van Reenen en Adriaan Vis

Op 3 juli nam Hans officieel afscheid en ging hij met pensioen. In de afgelopen jaren heeft hij zijn naderende vertrek zorgvuldig voorbereid en overgedragen aan zijn opvolgers Saco de Koning en Wouter Vagevuur. Tijdens een afscheidsreceptie in Geldermalsen werd Hans in het zonnetje gezet, onder toeziend oog van familieleden, collega's en relaties. Zijn leermeester Jan van Reenen sprak Hans toe en blikte terug op zijn AGF-carrière.

CEO Adriaan Vis bedankte Hans voor de afgelopen jaren: "Ik heb Hans leren kennen als een AGF-man pur sang, met hart voor de klant én oog voor detail. We bedanken Hans voor zijn inzet, toewijding en visie. Gelukkig gaat de rijke ervaring en kennis van Hans niet helemaal verloren, want hij blijft op projectbasis verbonden aan FruitMasters."


Afscheidsreceptie

Hoewel Hans officieel afscheid neemt van FruitMasters blijft hij nog enkele dagen per week op projectbasis bij de coöperatie actief. "Ik vind het werk nog te leuk en wil graag mijn kennis en ervaring delen. Voor hobby's heb ik ook nooit de tijd genomen. Ik kreeg altijd genoeg energie van mijn werk. Ik heb de afgelopen tijd links en rechts al wat vragen uit de markt gekregen om van mijn diensten gebruik te maken en daarop ga ik me de komende tijd eens rustig oriënteren. Ik heb nog genoeg ideeën!"

Voor meer informatie:
Hans Sengers
FruitMasters
Tel.: +31 (0)6 22933543
[email protected]
www.fruitmasters.com