Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Stabiele cijfers voedselverspilling supermarkten, focus op verdere innovatie

Voedselverspilling in supermarkten is afgelopen jaar voor het eerst gestagneerd. Ten opzichte van de eerste meting in 2018 wordt er nog steeds 33% minder verspild, daarmee blijft de retail de sector met de sterkste daling van voedselverspilling.

De resultaten komen uit het jaarlijks onderzoek dat is geïnitieerd door de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en gefinancierd door het ministerie van LVVN. Het werd uitgevoerd door Wageningen University & Research (WUR) op basis van zelfrapportage door supermarkten.

Werk aan de winkel
Het feit dat de daling dit jaar niet doorzet, heeft voor een deel te maken met een verbeterslag op de data. Die is nu veel exacter, wat leidt tot verbeterde inzichten. En hoewel broodverspilling verder gedaald is, is de verspilling van vlees enigszins gestegen ten opzichte van 2023. In totaal komt de totale verspilling uit op 0,92% van het inkoopvolume in 2024, waar dat in 2023 0,89% was.

De cijfers laten zien dat het meeste laaghangende fruit waarschijnlijk wel geplukt is. Toine Timmermans, directeur Samen Tegen Voedselverspilling: "Supermarkten werken hard aan het terugdringen van voedselverspilling met bijvoorbeeld dynamisch afprijzen richting de uiterste houdbaarheidsdatum, aanbieden brood van gisteren, slimmer bestellen en het verlengen van de houdbaarheid van versproducten. Jaar na jaar boekten zij dan ook flinke resultaten. Uit de resultaten van dit jaar blijkt dat het moeilijker wordt. Alle relatief gemakkelijke stappen zijn gezet, nu zullen complexere oplossingen gevonden moeten worden om impact te kunnen blijven maken."

Online boodschappen
Aan de monitor werkten 11 partijen mee: Albert Heijn, Aldi, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet (nieuw), Jumbo, Lidl, Plus, online supermarkten Picnic en Crisp (nieuw) en maaltijdbox leverancier Hello Fresh. Samen beslaan de supermarkten circa 90% van de markt.

Door de deelname van de drie online partijen Picnic, Crisp en Hello Fresh plus de online cijfers van een van de reguliere supermarkten is er nu ook een goed beeld van de online retail. De verspillingscijfers liggen daar een stuk lager.

Voor meer informatie:
Samen tegen Voedselverspilling
085 - 06 07 181
[email protected]
www.samentegenvoedselverspilling.nl

Publicatiedatum: