Albert Heijn en de Vereniging Albert Heijn Franchisenemers (VAHFR) hebben een akkoord bereikt over nieuwe toekomstbestendige afspraken. Daarmee versterken beide partijen hun samenwerking. Ook zal de juridische procedure die sinds 2014 liep, in goed overleg beëindigd worden.
"Franchise is al ruim veertig jaar een essentieel onderdeel van Albert Heijn. De ruim 130 ondernemers die samen meer dan 300 winkels runnen, zijn een belangrijk gezicht van het merk in dorpen en steden door heel Nederland. Hun ondernemerschap, lokale betrokkenheid en klantgerichtheid vormen een krachtig fundament voor de supermarktketen", zo geeft de supermarktketen aan.
Belangrijke elementen in de nieuwe afspraken zijn onder meer een vergoeding voor AH online, als erkenning voor de rol binnen de omnichannelstrategie van Albert Heijn en het gebruik van digitale schermen. Ook zijn afspraken gemaakt over winkelmarketing. Daarmee ontstaat een nog steviger fundament voor gezamenlijke groei. Tot slot hebben de partijen afgesproken de juridische procedure te beëindigen die sinds 2014 liep.
"Dit is een belangrijk moment voor Franchise en voor Albert Heijn. Met nieuwe afspraken voor de toekomst, waarbij de belangrijkste onderdelen die rond en in de winkel zijn veranderd meegenomen zijn. Franchise zit in het DNA van Albert Heijn," zegt Sonja Boelhouwer, directeur Omnichannel Operatie bij Albert Heijn. "We zijn trots op de kracht en betrokkenheid van onze ondernemers en blij dat we samen deze stap zetten richting de toekomst. Dit akkoord biedt helderheid, versterkt het vertrouwen en laat zien dat we samen willen bouwen aan het Albert Heijn van morgen."
Ook de VAHFR is positief: Daniel Luitjens, voorzitter VAHFR: "Met dit akkoord leggen we de basis voor een duurzame en evenwichtige toekomstige samenwerking waarin ruimte is voor zowel innovatie als ondernemerschap. We sluiten het verleden af en kijken met vertrouwen vooruit richting de toekomst."
Bron: Albert Heijn