Een groep Zuid-Afrikaanse citrustelers heeft zich verenigd in een gezamenlijk marketinginitiatief om de Star Ruby grapefruit beter op de Europese markt te positioneren. Deze coalitie, onderdeel van de Citrus Growers' Association (CGA) van Zuidelijk Afrika, heeft een speciaal comité opgericht en een gezamenlijk marketingbudget beschikbaar gesteld om de promotieactiviteiten te ondersteunen.
Het seizoen, gelanceerd onder de nieuwe merknaam SummerStar Ruby Grapefruit, richt zich op het herintroduceren van de grapefruit bij Europese consumenten. Het doel is om het imago van de vrucht — die vaak wordt geassocieerd met bitterheid en verouderde percepties — te verbeteren en zo de vraag in heel Europa te stimuleren. Volgens de Grapefruit Variety Focus Group van de CGA is de export van grapefruit naar de Europese Unie in het afgelopen decennium slechts met 10% gestegen, wat de drijfveer vormt achter dit initiatief.
Marketingstrategie
Barry Landman, voorzitter van de Grapefruit Variety Focus Group, benadrukt dat de marketingaanpak een sectorbrede strategie is waarbij telers de concurrentie opzijzetten om gezamenlijk de grapefruitcategorie te versterken. "Door samen te werken kunnen we de categorie verbeteren en nieuwe groeimogelijkheden op internationale markten verkennen," aldus Landman. Hij benadrukt dat Zuid-Afrika een belangrijke leverancier blijft van Star Ruby grapefruit, vooral tijdens de Europese zomermaanden wanneer het citrusseizoen op het zuidelijk halfrond piekt.
De Europese Unie is gekozen als focus vanwege de sterke handelsrelaties met Zuid-Afrika en de betrouwbare distributie-infrastructuur. Duitsland fungeert als pilotmarkt voor de campagne die in de zomer van 2025 van start gaat, met plannen om in 2026 uit te breiden naar andere Europese landen. Deze keuze sluit aan bij de voorkeuren van Duitse consumenten, die steeds meer belang hechten aan gezondheid, duurzaamheid en betaalbare verse producten.
Herpositionering
Nicci Stewart, manager van de campagne, benadrukt dat het niet gaat om het introduceren van een nieuw product, maar om het herpositioneren van een bestaand product. "Ons doel is consumenten te bereiken die mogelijk een beperkt of verouderd beeld van grapefruit hebben, en hen te laten zien dat deze vrucht veelzijdiger is dan vaak wordt gedacht. We willen grapefruit integreren in seizoensgerechten, salades en drankjes, en het presenteren als onderdeel van een bredere zomerse levensstijl."
Naast het versterken van de consumentenbinding richt het seizoen zich ook op het stimuleren van duurzame exportgroei en het ondersteunen van de werkgelegenheid binnen de Zuid-Afrikaanse citrussector. Het SummerStar Ruby-initiatief sluit aan bij een bredere trend in de landbouw- en tuinbouwsector, waarbij stagnatie in export wordt bestreden door gezamenlijke merkontwikkeling en gerichte internationale marketing.
Voor meer informatie:
Nicci Stewart
SummerStar Ruby
Tel: +27 82 820 1712
[email protected]
www.summerstarruby.com