Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jumbo lanceert '(H)eerlijk van Dichtbij' vol lokale verhalen

Jumbo Supermarkten lanceert het nieuwe platform '(H)eerlijk van Dichtbij' met achtergrondverhalen van boeren en telers, inspiratie en recepten. Hiermee wil de supermarktketen de Nederlandse boeren en telers met wie zij samenwerkt in de schijnwerpers zetten. "Want achter elk vers product in de schappen zit een bijzonder verhaal – mensen die met passie, vakmanschap en oog voor de toekomst werken aan lekker eten van Dichtbij."

In het seizoen komt zo'n 75% van de verse producten die Jumbo verkoopt van boeren en telers uit Nederland. Denk aan groenten en fruit, zuivel, kaas, vlees, eieren en vis. Jumbo werkt hiervoor samen met bijna 650 Nederlandse boeren en telers. Veel verhalen van verschillende boeren en telers komen nu samen op één plek: een digitaal platform vol met inspiratie, recepten, video en achtergrondverhalen.

Jumbo vindt lekker eten van topkwaliteit belangrijk, waarbij ook de herkomst van de producten en hoe het is gemaakt een grote rol spelen. De supermarktketen heeft al jarenlang een (directe) samenwerking met boeren en telers uit Nederland om er samen voor te zorgen dat lekker en verantwoord eten bereikbaar wordt voor iedereen. Deze boeren en telers zijn vaak net als Jumbo een familiebedrijf waarbij beiden investeren voor de lange termijn; in duurzame en lokale voedselketens.

Tim Hehenkamp, directeur Category Management bij Jumbo vertelt enthousiast: "Als familiebedrijf zijn we er voor de huidige én toekomstige generaties. We doen er alles aan het goed te doen voor mens, dier en natuur. Samen gaan we voor beter; met onze klanten, collega's, ondernemers en partners willen we écht het verschil maken. Dat doen we onder andere door het merendeel van ons versproducten van Dichtbij te halen. We merken regelmatig dat klanten de herkomst van producten niet kennen, en niet weten wat er allemaal komt kijken bij het eten dat we op ons bord hebben. Dat het écht mensenwerk is waar veel ondernemerschap bij komt kijken. De verhalen achter het product, van boeren en telers, krijgen helaas nog te weinig aandacht. Daar willen we graag verandering in brengen. Want we zijn trots op onze boeren en telers uit eigen land, die vol passie zijn over hun (familie)bedrijf. Die trots krijgt een podium in verhalen over bijvoorbeeld Nederlands rundvlees, melk direct van de boerderij van boer Kees, of over de teelt van aubergine en edamame boontjes van eigen bodem en nog veel meer."

Langdurige samenwerking in de keten
Om toekomstbestendige landbouw te realiseren, zet Jumbo in op langdurige en intensieve samenwerkingen met haar partners in de keten. De supermarktketen bouwt daarom aan relaties, gebaseerd op vertrouwen en een gedeelde visie op duurzame landbouw.

Die aanpak wordt gewaardeerd. Zo zegt melkveehouder Kees, die melk direct van zijn boerderij levert aan Jumbo: "Door de samenwerking met Jumbo kunnen we blijven investeren in dierenwelzijn en duurzaamheid. Het is fijn dat ons verhaal nu ook bij klanten terechtkomt. Dat Jumbo dit initiatief neemt, geeft vertrouwen en erkenning."

De broers Aanhane die waspeen verbouwen op meerdere stukken grond, met een regeneratieve aanpak, vullen aan: "We werken met veel zorg aan onze waspeen. Door ondiep te ploegen behoudt de bodem zijn veerkracht en blijft bodemleven in stand. Het land gebruiken we ongeveer anderhalf jaar voor dit gewas. Het duurt minimaal tien jaar voordat we het land opnieuw gebruiken voor waspeen. In die tijd verbouwen we andere gewassen om de bodemgezondheid te verbeteren. Dat Jumbo onze manier van werken zichtbaar maakt in haar ruim 700 winkels, geeft ons energie én maakt ons trots".

Duurzame innovaties
Jumbo werkt aan de verduurzaming van haar versproducten met onafhankelijke keurmerken zoals Beter Leven, On the Way to PlanetProof en het Biologische keurmerk. Ook ontwikkelt Jumbo samen met boeren innovatieve concepten zoals Zonvarken, het plantaardige alternatief voor Yoghurt van De Nieuwe Melkboer en de regeneratief geteelde waspeen. Deze initiatieven dragen stuk voor stuk bij aan duurzamere resultaten zoals een gezondere bodem en beter dierenwelzijn. De supermarktketen investeert mee ook in een goed verdienmodel voor de boer.

(H)eerlijk van Dichtbij: een platform vol verhalen
Het platform '(H)eerlijk van Dichtbij' is sinds 1 juli te bezoeken via jumbo.com/vandichtbij. Hier ontdekken klanten en andere geïnteresseerden verhalen, recepten en achtergrondinformatie van de boeren en telers achter de Nederlandse versproducten van Jumbo. Dit seizoen wordt afgesloten met een oogstfeest op 14 augustus, waarbij deze boeren en telers extra in de schijnwerpers worden gezet.

De aandacht voor de bijzondere verhalen van boeren en telers, krijgt een vervolg in de 'Week van ons Eten'. Jumbo is partner van de landelijke 'Week van ons Eten', die plaatsvindt van 4 tot en met 11 oktober 2025. Een week waarin goed, lokaal en verantwoord eten centraal staat.

Voor meer informatie:
Jumbo
Rijksweg 15
5462 CE Veghel
T: 0413 - 38 02 00
www.jumbo.com

Publicatiedatum: