Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Roelant Komen, BeFair Bio:

"Vraag naar overzees bio-citrus kwam stuk eerder op gang dan vorig jaar"

Tholen - Ruim twee jaar terug gingen Roelant Komen, José Cubero, Erik Rustenburg en Yesy Lalupu van start met BeFair Bio. Inmiddels staat er een team in Peru en Poeldijk klaar om de Europese markt te voorzien van biologisch fruit van overzee. "Meer dan de helft van ons volume komt uit Peru."

Inmiddels is het overzeese bio-citrusseizoen in volle gang. "Het is een totaal tegengesteld seizoen aan vorig jaar", constateert Roelant Komen. "Toen hadden we te maken met een overvloedige oogst aan Europese citroenen en sinaasappelen en kwam de vraag naar het overzeese bio-citrus pas laat op gang. Toen kwam pas in augustus de vraag los en dat was voor het mooie anderhalve maand te laat. Dit jaar doen we al vanaf de start van het seizoen goed mee."

BeFair Bio werkt met een Zuid-Afrikaanse bio-teler, waarmee het team al een samenwerking heeft van +25 jaar. "Het aantal biologische citrustelers in Zuid-Afrika is beperkt en deze leverancier heeft een mooi assortiment biologische citroenen, sinaasappelen en grapefruit beschikbaar, waar we de komende jaren nog volop in mee kunnen groeien", vertelt Roelant. Aanvullend importeert het bedrijf voor het tweede jaar ook citrus vanuit Chili, met name voor het latere deel van het seizoen. "Ook daarmee zien we nog volop ruimte om te groeien."


Roelant Komen en Bert van Leeuwen van BeFair Bio

Verrassend goed West-Afrikaans mangoseizoen
"De markt voor bio-avocado's heeft best wel onder druk gestaan, al ging de markt niet zo diep als de conventionele markt. Er kwam een aardige hausse aan product vanuit Peru, die aanvoer lag vorig jaar door El Niño toch een stuk lager, al zijn we er goed doorheen gekomen, ook omdat we puur hebben geïmporteerd wat we konden verkopen", vertelt Roelant. Het West-Afrikaanse mangoseizoen verloopt juist erg goed. "Zowel over de kwaliteit, vraag en volumes zijn we erg tevreden. Momenteel zitten we in het Senegalese seizoen en we zien een goede vraag, weinig kwaliteitsclaims en een mooie prijzen voor de telers."

Voor gember, een derde productgroep van BeFair Bio, wordt de vraag richting de zomer traditiegetrouw wat minder. Dat krabbelt wel weer op als de vakanties voorbij zijn. Het overzeese bio-hardfruitseizoen verloopt prima. "We krijgen nu de laatste containers peren uit Argentinië binnen. Omdat de voorraden in Europa beperkt bleken en Argentinië veel grote maten naar Amerika heeft gestuurd, bleef de markt leeg en de prijs op een goed niveau. De appels beginnen ook steeds beter te lopen", constateert Roelant.

Uitbreiding van het assortiment is volgens de importeur vooralsnog niet aan de orde. "We focussen ons liever op uitbreiding binnen de huidige productgroepen, want daarin zien we nog zoveel groeipotentie. Denk onder meer aan gember uit Brazilië en sinaasappelen uit Zuid-Amerika. Ook zijn we gestart met onze eigen aanplant van grapefruit in Peru. Daarmee springen we in een gat voor de maanden augustus en september als er bijna geen grapefruit op de markt is. Het duurt echter nog wel twee à drie jaar voordat we hier de eerste kilo's van kunnen verwachten."

Eigen kantoor in Peru
In Peru heeft BeFair inmiddels een eigen kantoor met een team van zo'n tien personen. "Sinds vorig jaar hebben we onze eigen mangoteelt en die willen we nog verder uitbreiden. Naast de grapefruitteelt willen we ook zelf avocado's gaan telen. Onze collega's in Peru begeleiden de telers, helpen hen met certificeringen en exporteren het fruit. Daarnaast begeleiden ze ook onze sociale projecten. Daar zijn we erg blij mee. Die waardering hebben we onlangs ook geuit door alle medewerkers - zowel in Peru als Poeldijk - een stukje aandeelhouderschap te geven", vertelt Roelant.

Duitsland is met afstand de grootste markt voor BeFair Bio, maar het bedrijf voorziet ook supermarkten en groothandels in Frankrijk, Zwitserland, Nederland en België. "In het zuiden van Europa komen we nauwelijks. Ook de afzet naar Oost-Europa valt nog wat tegen. In Polen zie je wel wat ontwikkeling op bio-gebied, dus wie weet hoe die markt zich de komende jaren ontwikkelt." De algehele vraag naar biologische producten ontwikkelt zich volgens de importeur goed. "We zien de laatste tijd een sterke vraag. De tijd dat door de inflatie de vraag naar biologisch onder druk stond, ligt echt achter ons."

Hoewel lokaal product bij de biologische kopersgroep hoog op het wensenlijstje staat, blijft er volgens Roelant altijd ruimte voor het fruit van overzee. "Er zijn klanten die wel tot de laatste snik doorgaan met lokaal product. Dat is uiteraard hun goed recht, maar dat maakt het weleens lastig om te bepalen wanneer de vraag losbarst, onze producten zijn nu eenmaal een aantal weken onderweg." Heel incidenteel is luchtvracht een optie voor de klant. "Dat doen we alleen op aanvraag, maar dat was bijvoorbeeld vorig jaar aan de orde toen er nauwelijks kurkuma op de markt was. Vijftig weken hadden we hem met zeevracht voorzien, voor die twee weken koos men toen voor luchtvracht om de klant toch jaarrond te blijven leveren."

Logistiek grootste uitdaging
Gevraagd naar de plannen voor de komende vijf jaar, antwoordt de importeur dat het zeker niet de ambitie is om dan 100 man personeel en een eigen loods te hebben. "We zijn erg blij met Van den Bos als logistieke dienstverlener, die zit hier 100 meter verderop en daarmee zitten we altijd dicht bij ons product." De grootste uitdagingen liggen volgens hem op het logistieke vlak. "Dit jaar hadden we aan het einde van het Peru-seizoen een boot mango's die 3,5 week was vertraagd. Daar heb je zelf geen invloed op, maar je kunt het product niet meer uitleveren, en dan moet je vervolgens heel wat mango's verkopen om het nog een beetje te kunnen compenseren. Ik hoop dat er nog eens verzekeraars opstaan die hier garant voor willen staan."

Op de vraag hoe het bedrijf zich onderscheidt op de markt, antwoordt Roelant: "Altijd eerlijk zijn, ook als het een keer tegenzit. Dat is niet altijd makkelijk, maar wel de beste manier! Met de biologische teelt is de kans op een kwaliteitsproblemen nu eenmaal wat groter. Wij kiezen er niet voor om het product langer dan gewenst te bewaren om het seizoen te verlengen, dan is het soms slimmer om even pauze te houden, maar wel goede kwaliteit te kunnen leveren. En we proberen altijd onze afspraken na te komen, ook als het een keer tegenzit. Dat werpt ook wel zijn vruchten af, want we zien dat de bio-klanten behoorlijk trouw zijn als je ze goed bedient."

Voor meer informatie
Roelant Komen
BeFair Bio
ABC Westland 305
2685 DD Poeldijk
Tel: +31 (0)174 257 213
Mob: +31 (0)6 1907 5650
[email protected]
www.befairbio.com