Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Doel om groenteconsumptie onder jongeren te verhogen

Internationale groentebeweging ‘Veggies First’ gelanceerd in Nederland

Wereldwijd eet de meerderheid van de mensen structureel te weinig groente. Daarom is Veggies First opgezet: de eerste internationale beweging die zich richt op het verhogen van groenteconsumptie. Het initiatief richt zich in eerste instantie op generatie Z en jonge millennials (24-32 jaar), die volgens onderzoek wél gezond willen eten, maar in de praktijk struikelen over gemak, prijs en beschikbaarheid.

"We willen dat groente in 2035 de hoofdrol speelt in het dagelijks leven. Niet als bijgerecht, maar als vanzelfsprekend vertrekpunt van een maaltijd," zegt Annelies Blaauwkamer, woordvoerder van Veggies First. "Dat begint bij een omgeving die gezonde keuzes makkelijker maakt, thuis, in supermarkten, kantines en horeca."

Groente: van bijrol naar hoofdrol
Veggies First wil groente letterlijk en figuurlijk op de eerste plek zetten: prominenter in het winkelschap, aantrekkelijker gepresenteerd in maaltijden en meer emotioneel geladen als gezonde én lekkere keuze. "Fastfood associeer je vaak met 'zin in!', maar achteraf voel je je sloom of schuldig," vervolgt Blaauwkamer. "Bij groente is het precies andersom: vooraf geen zin, achteraf een goed gevoel. Dat contrast willen we omdraaien: groente moet óók een snack-craving oproepen."

Gezond gedrag begint bij omgeving
Volgens prof. dr. Renger Witkamp, hoogleraar Nutritional Biology aan Wageningen University & Research, is gedragsverandering alleen mogelijk als ook de omgeving verandert. "Zo is 80% van het aanbod in supermarkten ongezond. Als we willen dat mensen gezonder eten, moeten we bij plekken die voeding aanbieden, zoals kantines, restaurants en supermarkten, beginnen. De gezonde keuze moet ook de makkelijke keuze worden."

Veggies First zet daarom in op samenwerking met retailers, cateraars, scholen en voedselontwikkelaars aan pilots waarin groenteproducten makkelijker beschikbaar, zichtbaarder en aantrekkelijker worden gemaakt.

Beweging met internationale ambitie
Veggies First zet in op langdurige gedragsverandering en een gezondere eetcultuur, eerst in Europa, uiteindelijk wereldwijd. De beweging nodigt ook andere partijen uit om aan te sluiten.

"Of je nu supermarktmanager bent, kantinebeheerder of voedingsontwikkelaar, iedereen kan bijdragen aan een omgeving waarin groente vanzelfsprekend en aantrekkelijk is," besluit Blaauwkamer. "De tijd van alleen inspireren is voorbij. Het is tijd voor actie, met groenten op nummer één."

Voor meer informatie:
Rijk Zwaan Nederland
[email protected]
www.veggiesfirst.com