Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bekendste zachtfruitmerk van Spanje verwacht te blijven groeien in export

Na een lastig zachtfruitseizoen in Zuid-Spanje – veroorzaakt door ongunstige weersomstandigheden – is Santa María de la Rábida (Fresón de Palos) er toch in geslaagd meer kilo's af te zetten dan het seizoen ervoor. Bovendien breidt de coöperatie haar exportactiviteit uit en verstevigt ze haar positie als topmerk voor zachtfruit in Spanje.

Rafael Garrido Domínguez neemt het stokje over als voorzitter van Emilio José Vázquez Vázquez, na acht jaar. Hij werd gekozen tijdens een buitengewone algemene ledenvergadering. Met 30 jaar ervaring in de sector en als telg van een familie van tuinbouwers leidt hij de komende vier jaar de nieuwe Raad van Bestuur.


Rafael Garrido, de nieuwe voorzitter van Fresón de Palos

"Het was een bijzonder moeilijk seizoen qua weer. Wekenlang aanhoudende regen en weinig zon hebben rechtstreeks invloed gehad op de planten. De teeltcycli vertraagden en de oogst stokte", herinnert Enrique Muñoz, marketingverantwoordelijke bij Fresón de Palos, zich.

"Toch zijn de volumes iets hoger dan vorig jaar. Dat toont het goede technische werk op de velden en de aanpassingskracht van onze telers. De kwaliteit bleef uitmuntend, wat ook onze binnen- en buitenlandse klanten bevestigen. Die combinatie van kwaliteit, volume en sterke commercie maakt dat het seizoen, ondanks alles, redelijk winstgevend was voor de telers", voegt hij eraan toe.

De coöperatie oogst jaarlijks ongeveer 60 miljoen kilo fruit, vooral aardbeien, maar ook kleinere volumes blauwe bessen en frambozen.

"Dit aantal laat zien hoe groot ons teeltvermogen is. Ons coöperatieve model met meer dan 150 telers staat stevig. Ondanks de schommelingen door het weer willen we dat volume behouden. Continuïteit en kwaliteit blijven leidend, niet groei omwille van groei", benadrukt Enrique.

Fresón de Palos is het meest herkenbare zachtfruitmerk in Spanje. Ongeveer 40% van de oogst blijft in Spanje. Dankzij merkbekendheid is de positie van de coöperatie de afgelopen jaren versterkt.

Volgens de Brand Footprint van Kantar staat Fresón de Palos op de derde plaats in het verse fruitsegment in Spanje, en op nummer één in de zachtfruit­categorie. "Die merkherkenning vertaalt zich in trouwe consumenten en een sterke positie in de schappen van grote retailers. In een tijd waarin consumenten kiezen voor vertrouwen en kwaliteit, is dat een goudmijn", zegt Enrique.

Ook op export blijft groei centraal staan. "Internationaal opschalen is een van onze speerpunten", aldus de nieuwe voorzitter Rafael Garrido. Duitsland, Italië en Frankrijk zijn stevige markten voor de coöperatie. Ook in Polen, Portugal en Oost-Europa groeit de vraag sterk. Die regio's bieden volop kansen.

Daarnaast onderzoekt men de mogelijkheden in het Midden-Oosten en Azië. "Europese merken genieten daar vertrouwen en producten die gezond zijn, scoren goed. Deze markten stellen hoge logistieke en sanitaire eisen, maar we zijn er klaar voor. Geografische spreiding helpt risico's te beperken en geeft stabiliteit aan onze telers", aldus Garrido.

Een belangrijke uitdagingen is volgens Rafael Garrido een adequaat waterbeheer. "Een gebrek aan voldoende irrigatiemogelijkheden maakt een efficiënt waterbeheer cruciaal. Ook het arbeidstekort is een thema. Het vinden van genoeg seizoenswerkers blijft moeilijk. Er is behoefte aan structurele oplossingen en talentbevordering. Daarnaast beperken Europese regels de middelen voor bodemontsmetting, wat de plantgezondheid bemoeilijkt. Innovatie is nodig, maar er is weinig tijd. En ten slotte is er de druk van buitenaf. Derde landen brengen vaak zachtfruit op de markt tegen lage kosten. Tegelijk stijgen eisen rond duurzaamheid en regelgeving. Onze coöperatie zet in op innovatieve en duurzame oplossingen en verdedigt het coöperatieve model als stevig antwoord op deze uitdagingen."

Voor meer informatie:
Enrique Muñoz
Fresón de Palos
[email protected]
www.fresondepalos.es