Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Afzetvenster voor Chileense appelen wordt krapper

De exportmogelijkheden voor Chileense appelen worden steeds krapper. Telers uit het noordelijk halfrond veroveren marktaandeel en de transportkosten blijven stijgen. Daarom richt de Chileense appelsector zich dit jaar sterk op rassendiversificatie.

"We zitten midden in het exportseizoen. Het doel is 4 miljoen kartons te exporteren", vertelt commercieel directeur Martín Toro van San Clemente. "Meer dan 70% daarvan bestaat uit Royal Gala, Pink Lady en Fuji. De rest bestaat uit nieuwere rassen zoals Evercrisp, Cosmic Crisp, Ambrosia, Honey Crisp, Envy en Jazz."

"De oogst is al een maand achter de rug, maar we blijven sorteren en verpakken tot september. De export loopt door tot november." Volgens Toro is het seizoen tot nu toe duidelijk beter dan in 2024, zowel in hoeveelheid als kwaliteit. "De start was lastig, met extreem weer in januari en februari. Dat beïnvloedde de kleur van de eerste oogst. Gelukkig liggen onze boomgaarden in koelere regio's zoals Angol en San Clemente. Daardoor bleef de kwaliteit op peil." Ook het verpakken verloopt efficiënter en rassen zoals Pink Lady hebben zich goed staande gehouden tijdens regenbuien in de oogstperiode.

De appelen van San Clemente gaan de hele wereld over: Europa, het Midden-Oosten, Azië en Latijns-Amerika. "Royal Gala verkoopt overal goed. Fuji gaat vooral naar Taiwan en met Pink Lady mikken we op Europa en het VK", legt Toro uit. Ook India laat een sterke vraag zien, vooral door tekorten op de eigen markt en aantrekkelijke prijzen.

De situatie in de Verenigde Staten is anders. "Daar neemt de vraag structureel af", zegt Toro. "Staten als Washington voorzien het hele jaar in hun eigen behoefte. En door een invoertarief van 10% zijn wij daar minder concurrerend." Tegelijkertijd verkleint de toegenomen opbrengst op het noordelijk halfrond de exportkans voor landen als Chili.

Een grote uitdaging zijn de logistieke kosten. "We betalen nu $1.500 meer per container dan vorig jaar. Omgerekend betekent dat een verlies van ongeveer €1 tot €1,30 per karton aan FOB-waarde." Toch zijn er lichtpuntjes. De markt in het Midden-Oosten levert betere marges op, en in Europa helpt de gunstige wisselkoers ondanks stabiele prijzen.

San Clemente kijkt ook naar andere gewassen om het aanbod te verbreden. In Peru wil het bedrijf dit jaar 900.000 kilo biologische blauwe bessen exporteren. Die komen uit een teeltproject in Moquegua, met nieuwe rassen als Mega Crisp, Mega Early en Mega One. "Ze zijn sterker, hebben een prima maatvoering en een uitstekende smaak", aldus Toro.

Ook in Engeland wordt gewerkt aan uitbreiding. Daar is de kersenoogst van start gegaan op 80 hectare, bedoeld voor de Britse en deels ook Europese markt. Zo blijft San Clemente het hele jaar door actief op de internationale fruitmarkt.

Voor meer informatie:
Martín Toro
San Clemente
Chili
[email protected]
www.sclem.cl