Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vincent Schoen, Freshlink:

"Citroenenmarkt lijkt na hooggespannen verwachtingen toch te kenteren"

Tholen - Het adagium 'vrouwen bloot, handel dood' is volgens Vincent Schoen van Freshlink momenteel aan de orde van de dag in de fruithandel. De importeur uit De Meern vond dit jaar een verrassende markt voor de Zuid-Afrikaanse Williams peren en maakt zich op voor het Zuid-Afrikaanse citrusseizoen.


Commerciële team Freshlink, vlnr: Vincent Schoen, Ties Bakker, Maikel van der Garde, Piet Hein Rietveld

"We hadden hoge verwachtingen van het citroenenseizoen en hebben best wat volumes binnen laten komen. Inmiddels lijkt de markt toch wat te kenteren, waardoor er toch meer dan voldoende citroenen beschikbaar zullen zijn", vertelt Vincent. "Door de aangekondigde handelstarieven en de onstabiele wereldmarkt, zie je dat meer producenten hun oude lijnen aanhalen richting de Europese markt. Vanaf juni zal er dan ook best wat aanbod zijn. De kwaliteit zal wederom een bepalende factor zijn, want het bleek afgelopen jaren best lastig om de juiste kwaliteit te leveren."

Foto rechts: Maikel en Ties in de hal met Grapefruit RSA

"Ook de grapefruitaanvoer blijft gestaag doorlopen. We krijgen voornamelijk dikke maten binnen en die prijzen liggen op een goed niveau. Met sinaasappelen richten wij ons op de Valencia's en Navels. Ook hiervan verwachten we dit jaar wat grover fruit", vervolgt Vincent. "Vorig jaar hebben we een aanvang gemaakt met de mandarijnenimport en hiervan krijgen we nu wekelijks een container binnen. Wij focussen ons op de variëteiten Nova en Leanri en laten de Clementines zoveel mogelijk links liggen. De kleur is nog wat lichtgeel, wat niet ideaal is voor de export naar Oost-Europa, maar de prijzen zijn vooralsnog niet ongunstig."

Opvallende vraag naar Williams peren uit Oost-Europa
Ook het Zuid-Afrikaanse perenseizoen is bij Freshlink goed verlopen. "We zijn gestart met Williams BC en daarmee hebben we vorig jaar een superseizoen gehad. We hebben daarom ongeveer dezelfde volumes binnen laten komen, maar we zagen al snel dat Italië dit jaar de Williams-peren niet opnam. Als geluk bij een ongeluk zagen we dat Oost-Europa dit jaar de Williams begon te waarderen. Dat was eerder nooit het geval, maar hierdoor is de afzet toch goed doorgelopen richting afnemers in Oost- en Centraal-Europa", vertelt Vincent.

Het Hollandse hardfruit heeft Freshlink dit jaar zoveel mogelijk gemeden. "We hadden altijd een goede positie in Lukassen-peren, maar dit jaar was de kwaliteit dusdanig, dat we ons er niet echt in gemengd hebben en nog geen 10% van het volume hebben verkocht van andere jaren. De markt is dit jaar goed geweest voor de telers, maar door de kwaliteitsissues waren de risico's voor ons te groot."

"Druiven hebben we redelijk wat gedaan vanuit Zuid-Afrika en Zuid-Amerika en inmiddels is het traditiegetrouw korte seizoen vanuit Egypte opgestart. De markt is redelijk goed met een goede vraag naar witte druiven. De Indiase druiven zijn zoals altijd wat minder van kwaliteit, maar doordat er geen overvloed is op de markt, loopt die afzet ook goed weg voor redelijke prijzen", vertelt Vincent.

Markt Ivoriaanse mango's voor aankomst onder druk
Ook exoten behoren tot het vaste assortiment van Freshlink. "De prijs van de avocado's is iets onder druk komen te staan, maar de avocadomarkt is elke week anders. De kwaliteit is wel goed", vertelt Vincent. "Verder staat het Ivoriaanse mangoseizoen op punt van beginnen en die prijzen staan al onder druk voordat de eerste containers zijn gelost. Hopelijk is de kwaliteit van de aankomsten goed, zodat we toch nog een redelijke prijs uit de markt kunnen halen."

Freshlink levert hoofdzakelijk aan serviceproviders door heel Europa. "Onze focus ligt op de Oost-Europese markt, maar we leveren ook aan markten in Centraal-Europa, zoals Roemenië, Kroatië en Slovenië en hebben ook klanten in Duitsland, Spanje en Frankrijk", vertelt Vincent. Gevraagd naar de onderscheidende factor van Freshlink is grootspraak aan de AGF-handelaar niet besteed. "We doen niet aan branding, maar proberen de kosten laag te houden en zo flexibel mogelijk te zijn."

En de grootste uitdaging? "Dat blijft in onze sector de kwaliteit. Als die uitgangspositie goed is, dan verloopt het verder in de keten ook beter. Vroeger hadden we voor slechte klasse II-product nog weleens een outlet in bijvoorbeeld Oost-Europa, maar mindere kwaliteit wordt ook op de groothandelsmarkten niet meer geaccepteerd. Die klanten moeten zich ook onderscheiden en worden steeds kritischer", besluit Vincent.

Voor meer informatie:
Vincent Schoen
Freshlink
Veldzigt 60A
3454 PW de Meern
Tel: +31 (0)30 30 75 772
[email protected]
www.freshlink.nl