Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kabinet houdt vast aan krimp Schiphol

Het kabinet voert de plannen door om het aantal vluchten van en naar Schiphol te beperken. Minister Barry Madlener heeft in een brief aan de Tweede Kamer bevestigd dat er vanaf november 2025 een maximum geldt van 478.000 vliegtuigbewegingen per jaar. Voor nachtvluchten wordt dit beperkt tot 27.000 per jaar.

De nieuwe grenzen zijn inmiddels opgenomen in het Staatsblad en maken daarmee officieel deel uit van het Luchthavenverkeersbesluit (LVB). De beperkingen gelden al voor het winterseizoen 2025/2026.

Deze maatregel wordt genomen om geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen. De minister rekent op een geluidsreductie van 15 procent, met een einddoel van 20 procent zoals vastgelegd in het regeerprogramma van PVV, VVD, NSC en BBB. De wijziging in het LVB moet daaraan bijdragen.

Zorgen
Ondanks stevige kritiek van onder andere de Europese Commissie en de Raad van State, zet het kabinet door. Ook belangenorganisaties uit de luchtvaart en logistiek zijn kritisch. Evofenedex uitte eerder al haar zorgen voor de negatieve gevolgen van de krimp op de concurrentiepositie van Nederland. Air Cargo Netherlands stelt dat vrachtvluchten onevenredig hard worden geraakt. "Het antwoord 'we denken dat het wel goed komt' is daarbij niet acceptabel," aldus de organisatie. Luchtvaartkoepel BARIN geeft aan vervolg stappen te overwegen.

Een opvallende wijziging in de aanpak betreft de manier waarop het ministerie omgaat met vlootvernieuwing. Door de inzet van stillere, modernere vliegtuigen ontstaat extra geluidsruimte. Waar daar eerder weinig aandacht voor was, wil de minister deze ruimte nu eerlijk verdelen tussen de luchtvaartsector en de leefomgeving. Dit moet volgens hem zorgen voor een betere balans tussen economische belangen en leefbaarheid.

De nieuwe regels betekenen dat ondernemers rekening moeten houden met beperkte capaciteit voor luchtvracht vanaf eind dit jaar. Dit kan gevolgen hebben voor internationale zendingen, levertijden en de flexibiliteit in de logistieke keten. Evofenedex blijft hierover in gesprek met het ministerie en andere betrokken partijen.

Bron: evofenedex