In het Verenigd Koninkrijk is een felle prijsoorlog uitgebroken tussen supermarktketens, aangespoord door de aanhoudende 'cost of living crisis'. Grote spelers als Tesco, ASDA en Sainsbury's verlagen fors hun prijzen om marktaandeel te behouden of terug te winnen, ondanks de blijvend hoge voedselprijsinflatie van 3,8% rond Pasen, schrijft Agroberichten Buitenland.
ASDA kondigde begin dit jaar haar grootste prijsverlagingen in 25 jaar aan en wil de komende 18 maanden de prijzen van 90% van haar assortiment verlagen. Tesco is bereid £400 miljoen winst in te leveren om prijzen te drukken, en ook Sainsbury's rekent op een lagere winst door prijsverlagingen. Volgens marktonderzoeker Kantar wordt inmiddels 30% van de supermarktuitgaven besteed aan aanbiedingen. Discounter Aldi blijft de goedkoopste supermarkt, met een groeiend marktaandeel, net als Lidl.
Brancheorganisatie het British Retail Consortium waarschuwt voor een mogelijke verdere prijsstijgingen als gevolg van stijgende kosten, zoals de nieuwe heffingen op verpakking vanaf oktober a.s.
Lees hier het volledige artikel van Agroberichten Buitenland