Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jumbo, WUR, Intersnack, De Vegetarische Slager, Alpro en HAK

Samenwerking en onderzoek naar versnelling van plantaardig eten

Jumbo, Wageningen University & Research (WUR), Intersnack, De Vegetarische Slager, Alpro en HAK gaan samen onderzoek doen hoe zij klanten in de winkel kunnen helpen en stimuleren om vaker te kiezen voor plantaardige eiwitten. Het gaat om een tweejarige Publiek Private Samenwerking (PPS) genaamd Shifting Shelves. Hierbij bouwt Jumbo voort op eerder onderzoek en zet het een nieuwe stap in de eiwittransitie.

Een betere balans op het bord van onze klanten, met meer plantaardige dan dierlijke eiwitten helpt om emissies te verminderen. Ook draagt een meer plantaardig dieet bij aan een gezonder eetpatroon. Daarnaast levert het onderzoek nieuwe wetenschappelijke inzichten op. Voor de deelnemende commerciële partijen geeft het meer inzicht in consumentengedrag. Samen met haar partners hoopt Jumbo klanten te inspireren vaker voor plantaardig te kiezen, met gezondheid, betaalbaarheid en smaak als kernwaarden.

Innovatieve pilots
Deze samenwerking is binnen de Kennis- en innovatieagenda Landbouw, Water & Voedsel toegekend en loopt van 2025 tot en met 2026. Er worden innovatieve pilots uitgevoerd op de winkelvloer zoals nieuwe schapposities en opvallende signing. Daarnaast wordt er grondig onderzoek verricht, van literatuurstudies en klantonderzoek tot tests in een virtuele supermarkt. Muriel Verain, Researcher Consumer Science bij Wageningen University & Research, benadrukt: "Het is heel waardevol om onze kennis over gedragsinterventies in de praktijk te testen op de winkelvloer. Shifting Shelves is een mooi voorbeeld van hoe wetenschap en de dagelijkse praktijk elkaar kunnen versterken."

Vlees- en zuivelvervangers, peulvruchten en noten
De PPS richt zich op het brede spectrum van een plantaardiger dieet. Met aandacht voor diverse productgroepen als vlees- en zuivelvervangers, peulvruchten en noten. Mirella Borra, International Category Manager Retail Brands: "Voor Intersnack is dit een unieke mogelijkheid om samen te leren hoe we kunnen stimuleren noten vaker te gebruiken als gezonde en voedzame bron van plantaardige eiwitten. "Voor Alpro is het een unieke positie om gezonde, duurzame en gevarieerde eetgewoontes van consumenten te stimuleren". "Wetenschap en innovatie staan centraal in alles wat wij doen, daarom past deze samenwerking goed bij ons," zegt Tessa Berens, Category Manager bij Alpro.

De Vegetarische Slager wil vleesliefhebbers laten ervaren dat je niets hoeft te laten schieten wanneer je voor plantaardig kiest. "Zo kun je nog steeds genieten van de bekende smaak, textuur én tradities met onze vleesch-iconen," meent Valerie Vos, Country Business Lead. "Daarom kijken we er naar uit om samen met de partners van Shifting Shelves vernieuwende interventies op de winkelvloer te testen zodat mensen vaker voor plantaardige eiwitten kiezen."

Bron: Jumbo

Voorpaginafoto: © Jumbo

Publicatiedatum: