Na de investering in een moderne sorteermachine voor kersen in 2023, komt de Franse coöperatie Sicoly opnieuw met een innovatie. Dit keer sluit ze zich aan bij het initiatief C'est qui le Patron?! "Het zijn de telers die zelf de stap zetten om een deel van hun oogst onder het label C'est qui le Patron?! op de markt te brengen", vertelt Jean-Bernard Cherblanc.
C'est qui le Patron?! is een burgerinitiatief dat in 2016 is opgericht met als doel meer transparantie en eerlijke prijzen in de voedselketen te realiseren. Het uitgangspunt is eenvoudig maar krachtig: consumenten bepalen zelf de specificaties van een product en welke prijs ze bereid zijn ervoor te betalen, zodat telers eerlijk beloond worden.
Sector toekomstbestendig maken
C'est qui le Patron?! breidt dit jaar uit naar de AGF-markt, met de kers als eerste vertegenwoordiger. De bedoeling is een bestemming te geven aan dat deel van de oogst dat doorgaans moeilijker te vermarkten is. "De grote kersen verkopen zichzelf wel", zegt Cherblanc. "Maar voor de kleinere maten, met name +24, is het lastiger om een goede prijs te krijgen. Willen we de Franse kersenteelt behouden, dan moeten we álle maten kunnen vermarkten."
Retail toont al interesse
Consumenten stemden in met een verpakking van 500 gram kersen (maten +24), geplukt op optimale rijpheid, voor een winkelprijs van €4,98. Daarmee ontvangt de teler een faire prijs van ongeveer €4 per kilo.
"We gaan nu kijken hoe de markt en onze klanten hierop reageren", aldus Cherblanc. "We hebben al gesprekken gevoerd met supermarkten en sommige ketens tonen serieuze interesse. Het concept wordt overwegend positief ontvangen. Kijk naar het succes van de melk: uit onderzoek blijkt zelfs dat sommigen speciaal naar de winkel gaan voor de melk van C'est qui le Patron?!. Winkels weten dus dat dit soort initiatieven klanten kan aantrekken."
Vooruitzichten voor het seizoen zijn gunstig
Wat betreft de oogst ziet het er goed uit: "We hebben een mooie bloei gehad met volop bloemen. De natte zomer van vorig jaar en de koude winter hebben de bomen goed gedaan. Tot nu toe hebben we geen schade door nachtvorst gehad en de meest risicovolle periode is achter de rug. Natuurlijk blijft het afwachten, maar vooralsnog staan alle seinen op groen voor een goed jaar."
Sicoly rekent op een opbrengst van zo'n 1.800 ton kersen. Daarvan is in eerste instantie zo'n 200 ton bestemd voor afzet onder het label van C'est qui le Patron?!
"Afhankelijk van de vraag kunnen we dat volume nog bijstellen. De kersen zijn er, het is slechts een kwestie van verpakken onder het juiste label. Zodra de eerste rassen beschikbaar zijn en voldoen aan de gewenste kwaliteit en maatvoering, kunnen we van start met deze nieuwe lijn."
Voor meer informatie:
Jean-Bernard Cherblanc
Sicoly
[email protected]