Om de aanwezigheid van Mexicaans fruit op de Europese markt te versterken, organiseerden de Mexicaanse ambassade bij de EU en de Mexicaans–Europese Kamer van Koophandel (MexChamEU) op 29 april 2025 een promotie-evenement rond de Ataúlfo mango. De bijeenkomst vond plaats in de officiële residentie van Mexico in Brussel.
Tijdens het evenement kwamen vertegenwoordigers van de handel, supermarkten, telers, Europese instellingen, diplomaten en vakmedia samen. Centraal stond Ataúlfo, een mangoras dat vooral wordt geteeld in de Mexicaanse deelstaten Oaxaca en Chiapas. De organisatoren zien in deze mango een product met serieuze kansen op de Europese markt.
Klik hier om de fotoreportage te bekijken
De Mexicaanse ambassadeur bij de EU, Rogelio Granguillhome Morfín, benadrukte in zijn toespraak het belang van sterke handelsrelaties op het gebied van land- en tuinbouwproducten tussen Mexico en Europa. "De Ataúlfo mango, bekend om z'n unieke smaak en hoge kwaliteit, is een goed voorbeeld van een product met karakter en toegevoegde waarde", aldus de ambassadeur.
Ook Luis Rosendo Gutiérrez, onderminister van Buitenlandse Handel, sprak via een videoboodschap. Hij onderstreepte de noodzaak om de Mexicaanse export te verbreden, onder meer met de Ataúlfo mango, die een grote internationale groeipotentie heeft.
Piet Schotel van Fruit Consultancy Europe, samen met de Mexicaanse ambassadeur bij de Europese Unie, Rogelio Granguillhome Morfín.
De Nederlandse consultant Piet Schotel, met meer dan 50 jaar ervaring in de AGF-handel, wees op de sterke eigenschappen van dit ras. "Deze mango onderscheidt zich van andere gele rassen door z'n smaak en z'n lange houdbaarheid. Hij blijft goed tijdens transport en in het schap, wat een groot voordeel is voor de Europese markt", aldus Schotel.
Vanuit het bedrijfsleven deelden Nicolas Coste, sourcingmanager bij Dole Europa, en vertegenwoordigers van Farm Fresh Exotics hun ervaringen met het vermarkten van de mango in de Europese retail en groothandelsmarkten. Ze waren het erover eens: "Ataúlfo wordt steeds populairder bij consumenten, maar verdere groei vraagt om een gezamenlijke inspanning op het gebied van logistiek, merkbekendheid en continuïteit in levering."
De Mexicaanse teler Yurie Cruz kwam in beeld via een video. Hij bedankte de Europese markt voor de toenemende belangstelling en benadrukte de inzet van Mexicaanse telers voor kwaliteit.
Het Dole Europe team aanwezig op het evenement. Lennart Visser, Jan Walta, Matthijs Brokke, Nicolas Coste en Branca Van Roermund.
Een belangrijk thema was ook de beschermde oorsprongsbenaming voor de Mango Ataúlfo del Soconusco, Chiapas. Deze erkenning wordt officieel door de Europese Unie zodra het vernieuwde handelsverdrag tussen Mexico en de EU in werking treedt. Daardoor zal de mango meer zichtbaarheid en een sterkere positie krijgen in een markt van ruim 450 miljoen consumenten.
In het slotwoord zei Rodolfo Meza, vicevoorzitter van MexChamEU: "De toekomst van Ataúlfo in Europa hangt niet alleen af van kwaliteit, maar ook van het vermogen van de Mexicaanse sector om te voldoen aan internationale normen voor duurzaamheid, kwaliteit en maatschappelijk verantwoord ondernemen."
Het evenement eindigde met een proeverij van gerechten op basis van de Ataúlfo mango en met een netwerksessie.