Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rodolfo Meza, Aztec Fruits:

"Andere delen van de wereld verleidelijk, maar toegang tot Europese markt is moeite waard"

Tholen - Het Mexicaanse mangoseizoen is inmiddels volop in gang. "We zijn sinds begin februari gestart en het ziet er zeer goed uit. De volumes zijn, in vergelijking tot vorig jaar, toegenomen, waardoor we een constante aanvoer hebben van kwalitatief goede Ataulfo-mango's. Bovendien zien we een stabiele vraag", vertelt Rodolfo Meza van de exporteursgroep met een verkoopkantoor in het Belgische Leuven.

Het bedrijf is sinds dit jaar een project opgestart met een grote partner, waardoor er momenteel stappen gemaakt kunnen worden in de toegang tot de Europese markt. "Dat betekent dat we sinds dit seizoen verschillende nieuwe klanten en markten hebben kunnen bereiken. Daar zijn we zeer verheugd over. Door deze samenwerking kunnen we veel meer de Europese markt penetreren, wat een mooie beloning is voor al die jaren hard werken. We zien dat er supermarkten en handelaren zijn, die normaal gesproken niet aan onze Mexicaanse mango's dachten, nu toch geïnteresseerd zijn. Of andere markten, zoals Scandinavië, Polen en Griekenland. We hebben nog veel stappen te maken in logistiek en organisatie om het op grote schaal uit te blijven breiden. Echter kun je niet van de ene op de andere dag naar een miljoen dozen. Alles gaat stap voor stap en gestaag willen we onze aanwezigheid uitbreiden."

Op dit moment betreft de export van Aztec Fruits nog voornamelijk de ready-to-eat mango's, die per luchtvracht naar Europa worden vervoerd. "Echter zullen we dit jaar ook voor het eerst gaan testen met zeetransport. In dat geval zouden we de mango's voor nog meer competitieve prijzen op de Europese markt kunnen brengen, waar ze nu nog echt als exclusieve producten worden vermarkt. De vraag hierbij is uiteraard of het verstandig is om naar massaconsumptie te streven of deze exclusiviteit te behouden. Dat is iets wat we zullen moeten ontdekken, maar voor dit seizoen zullen we ermee gaan experimenten, waardoor we wellicht de volumes kunnen opvoeren."

Europese markt uitdagend, maar moeite waard
Of de situatie in de VS nog een extra zetje in de export naar Europa kan geven? "Dat is lastig te zeggen. De VS blijft een van de grootste handelspartners van Mexico, maar men kijkt wel meer en meer naar diversificatie. Europa als bestemming is slechts een zeer klein deel van de Mexicaanse export van agrovoeding, dus daar valt nog een wereld in te winnen. Europa is zo'n grote markt, dus ik denk dat we met deze samenwerking in de komende jaren onze producten echt kunnen vestigen op de Europese markt, waardoor we een stabiele afname willen creëren."

"Dat is niet alleen met mango's, maar bijvoorbeeld ook met papaja's", gaat Rodolfo verder. "Daar beginnen we volgende maand mee, maar zien we eenzelfde potentieel bij als voor de mango's. Daar hebben we ook specifiek op ingezet, omdat we met een variëteit werken, die hier in Mexico niet gegeten wordt, maar in Europa wel. Vanaf volgende maand starten we daar wekelijkse leveringen mee, waarbij we eenzelfde samenwerking hebben als bij de mango's. Ook daar hopen we dus het potentieel in te kunnen lossen."

"Als Mexico hebben we een zeer klein deel van de wereldmarkt van papaja's, maar met ons klimaat en algemene teeltomstandigheden verwachten we toch een aanzienlijke groei te kunnen bewerkstelligen. Met een nieuwe partner ontstaan meer mogelijkheden. Daar komen wel een bepaalde certificering en kwaliteitseisen bij kijken. Vijf jaar geleden hadden we hier nooit aan kunnen voldoen, maar in de afgelopen jaren hebben we veel geleerd. We hebben nog genoeg stappen te maken, maar het gaat zeker de goede richting op. De standaarden en eisen in Europa zijn zo anders dan hier in Mexico, maar ook in andere delen van de wereld. Het is dan soms verleidelijk om met je export naar die andere delen te kijken, maar als het eenmaal lukt om als bedrijf aan alles te voldoen, kun je met Europa toegang krijgen tot een van de grootste en meest stabiele markten van de wereld. Dat is de beloning voor al die moeite."

Voor meer informatie:
Rodolfo Meza
Aztec Fruits
Interleuvenlaan 62,
3001 Hevrelee, België
Tel.: +32 456 18 4982
[email protected]
www.aztecfruits.com