Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Portugese teler wordt lid van Duitse Pfalzmarkt

Pfalzmarkt für Obst und Gemüse viert de officiële start van het nieuwe groenteseizoen met de presentatie van zijn volledige aanbod van voorjaarsproducten. Naast aardbeien, sla, bladsla, koolrabi, asperges en rabarber, worden sinds maart ook lente-uien en radijs geoogst in het grootste en vroegste aaneengesloten openluchtteeltgebied voor verse groenten in Duitsland.

In 2024 verhandelde Pfalzmarkt 230.000 ton groenten en fruit via zijn handelsplatform, wat een lichte stijging betekent ten opzichte van het niveau van 2023 (226.000 ton). De omzet daalde echter licht, van 339,6 miljoen euro in 2023 naar 307 miljoen euro in 2024. Het aantal medewerkers bleef nagenoeg gelijk met 205 medewerkers, tegenover 200 in 2023. Het aantal actieve Pfalzmarkt-telers bleef stabiel op 90.


Het trio aan het roer van Pfalzmarkt: links voorzitter van de Raad van Toezicht Christian Deyerling en de twee bestuursleden van Pfalzmarkt Hans-Jörg Friedrich en Reinhard Oerther

Broccoli, selderij en Chinese kool zijn de trend in 2024
Pfalzmarkt handelt in totaal in ongeveer 140 verschillende verse producten, met een aanbod van meer dan 15.000 varianten. Reinhard Oerther, lid van de raad van bestuur van Pfalzmarkt, deelt enkele interessante trends voor 2024: "Als we kijken naar de klantvraag en het verkoopgewicht van de bestsellers op Pfalzmarkt, zien we enkele opvallende ontwikkelingen. Zo is paksoi doorgedrongen tot de top 20 van best verkochte groenten en fruit. Het is ook bijzonder dat selderij en conventionele selderij nu vrijwel gelijke oogstvolumes hebben. Broccoli, Chinese kool en Hokkaido-pompoenen zijn eveneens zeer gewild bij onze klanten!"

Duurzaamheid en internationalisering
Het project "Pfalzmarkt schept biodiversiteit", dat in het huidige seizoen is uitgebreid tot meer dan negen hectare, heeft als doel de biodiversiteit te beschermen en te bevorderen door middel van verschillende maatregelen. Hans-Jörg Friedrich, CEO van Pfalzmarkt: "Nadat ons 15.000 m² grote zonne-energiedakcentrale op Hal 4 medio 2024 aan het net wordt gekoppeld, maken we de energievoorziening voor Hal 4 dit seizoen veel zelfvoorzienender, waardoor Pfalzmarkt nog duurzamer en toekomstbestendiger wordt."

Om Pfalzmarkt-klanten ook buiten het oogstseizoen in de Pfalz – zelfs tijdens de wintermaanden – betrouwbaar van topproducten uit het portfolio te kunnen voorzien, heeft Pfalzmarkt zijn meerjarige 12-maandenstrategie verder uitgebreid. Pfalzmarkt-bestuurslid Reinhard Oerther legt uit: "Na een succesvolle samenwerking sinds 2020 met groentebedrijven in Portugal, die geselecteerd zijn op basis van onze strenge kwaliteitsnormen, zetten we nu de volgende stap. In het huidige seizoen verwelkomen we de eerste Portugese teler als lid van Pfalzmarkt."

De basis voor de internationalisering van het coöperatieve model is een wijziging van de statuten, die begin 2025 door alle Pfalzmarkt-leden werd goedgekeurd. Christian Deyerling, voorzitter van de Raad van Commissarissen van Pfalzmarkt, voegt toe: "Door de natuurlijke groeipauze tijdens de wintermaanden in de Pfalz te overbruggen en te zorgen voor een betrouwbare levering aan onze klanten in Pfalzmarkt-kwaliteit, reageren we op de eisen van de markt. Onze klanten willen het hele jaar door kunnen rekenen op de Pfalzmarkt-kwaliteit en -betrouwbaarheid. De internationalisering verandert niets aan de kern en de teeltfocus van onze coöperatie. Onze focus blijft liggen op het telen en verhandelen van groenten en fruit die van februari/maart tot november/december 'vers uit de Pfalz' worden geoogst."

Latente crises bemoeilijken seizoensvooruitzichten
Deyerling voegt eraan toe: "Als gevolg van de overstromingen in Spanje afgelopen najaar is er een verschuiving geweest van de teelt naar Turkije en Noord-Afrika. De Russische invasie in Oekraïne en de daaropvolgende energiecrisis, die enorme schade toebracht aan de groei van Duitsland, laten zien dat de Duitse aanvoer van groenten en fruit op de middellange tot lange termijn niet kan worden gegarandeerd. In een tijdperk van latente crises is het momenteel moeilijk om vooruit te kijken naar het seizoen!"

Eerlijke concurrentievoorwaarden nodig
Om in tijden van onzekere wereldwijde toeleveringsketens zo onafhankelijk mogelijk te worden van buitenlandse groenten en fruit, is een herbezinning dringend noodzakelijk. Onze binnenlandse teelt, die uitblinkt door snelle bestel- en levertijden, topversheid en een goede CO2-balans, is essentieel om de concurrentie en daarmee de adequate consumentenprijzen te behouden. Deyerling vervolgt: "In plaats van de nadruk te leggen op het bevorderen van bijzonder gezonde groenten en fruit die lokaal en duurzaam in Duitsland worden geteeld – vooral met het oog op leveringszekerheid – lijken politici de tekenen des tijds nog steeds niet te begrijpen. Dit wordt duidelijk uit de huidige discussie over een nieuwe minimumloonverhoging zonder uitzonderingen voor seizoenarbeiders uit Oost-Europa. Hogere kosten voor onze middelgrote groente- en fruittelers leiden tot een doodlopende weg. Wat we nodig hebben, zijn eindelijk eerlijke concurrentievoorwaarden, ten minste binnen de EU!"

Voor meer informatie:
https://www.pfalzmarkt.de/

Publicatiedatum: