Hoewel sommige Spaanse teeltgebieden van steenfruit hinder hebben ondervonden van slecht weer, zijn de vooruitzichten in Murcia positief. Ook de druiventeelt, waarvan de oogst naar verwachting in de eerste week van juni begint, ziet er veelbelovend uit.
"In Murcia verwachten we een goed seizoen", zegt José Velasco, CEO van El Ciruelo. "Tot nu toe hebben we geen tegenslagen gehad. De regen viel precies op het juiste moment, waardoor de vruchten groter zullen zijn dan vorig jaar. De oogst ziet er ook stabieler uit. We mikken op meer dan 45.000 ton steenfruit dit jaar."
Afgelopen seizoen haalde El Ciruelo 40.000 ton steenfruit en 70.000 ton druiven binnen. "We groeien op natuurlijke wijze. De afgelopen jaren hebben we 500 hectare extra in productie genomen. Daarmee blijven we uitbreiden in de meest interessante teeltperiodes", legt Velasco uit.
Er is volgens hem veel enthousiasme om de nieuwe oogst te starten. "Consumenten zijn steeds nieuwsgieriger naar nieuwe rassen. En doordat de kwaliteit aan het begin van het seizoen steeds beter wordt, stijgt ook de vraag meteen vanaf de eerste weken."
Toch blijft het weer een belangrijke factor. "Als het klimaat in Spanje en de rest van Europa meezit, met goede temperaturen, zal de vraag hoog zijn en verloopt het seizoen volgens plan", zegt Velasco.
El Ciruelo blijft investeren in rassenvernieuwing. "We vervangen oude rassen op tijd voor modernere variëteiten. We werken aan alle soorten steenfruit, steeds met het doel om de smaak, kleur, textuur en houdbaarheid te verbeteren. Een van onze speerpunten blijft de platerina, waar we sterk op blijven inzetten."
Momenteel rondt het bedrijf de import van druiven uit Zuid-Afrika af en start het met de Chileense oogst. "In tegenstelling tot anderen blijven wij ook in mei druiven uit Brazilië leveren. En als alles goed gaat, beginnen we in de eerste week van juni met de Spaanse druiven, vanaf de kustregio."
El Ciruelo ziet druiven als een vast product voor de consument. Volgens Velasco is er het hele jaar door steeds betere beschikbaarheid van goede rassen in het schap, zelfs in de winter. "We hebben daar een groei van meer dan 20% gezien."
Volgens hem schuilt het succes van druiven in de frisse uitstraling. "Consumenten willen verse, mooie en smaakvolle druiven kunnen kopen. Ze geven de voorkeur aan kleinere porties die ze vers kunnen halen, in plaats van grotere verpakkingen die langer liggen. Dat geeft vertrouwen in de versheid en kwaliteit van het product."
De afgelopen jaren heeft El Ciruelo jaarlijks zo'n 100 hectare toegevoegd aan de druiventeelt.
Voor meer informatie:
El Ciruelo S.L.
Autovía Alhama
Cartagena, Km 2,5
30840 Murcia (Spanje)
Tel: +34 968 630 645
[email protected]
www.elciruelo.com