Op 6 en 7 maart werd de 13e editie van de blauwe bessenconferentie georganiseerd door de Poolse blauwe bessensector. Ongeveer 500 deelnemers uit verschillende landen kwamen naar Ożarów Mazowiecki, net buiten Warschau, om de uitdagingen en de toekomst van de internationale blauwe bessensector te bespreken. De deelnemers waren het er unaniem over eens dat zowel het tweedaagse evenement als de Poolse blauwe bessensector steeds belangrijker worden.
Volgens Piotr Milewski van Milbor PMC, een gespecialiseerde toeleverancier voor de sector en sponsor van de conferentie, is de bijeenkomst de afgelopen jaren uitgegroeid tot een belangrijk handelsevenement in Centraal- en Oost-Europa. "Het aantrekkelijke en uitgebreide ondersteunende programma speelt een grote rol in het succes van het evenement. Voor mij persoonlijk was de editie van dit jaar bijzonder, omdat Milbor PMC de deelnemers op de tweede dag uitnodigde op het fruitbedrijf van mijn familie, waar we een geautomatiseerd sorteer- en verpakkingssysteem voor blauwe bessen presenteerden. We toonden ook MXM, onze gloednieuwe sorteermachine voor blauwe bessen, die zich onderscheidt door zijn hygiënische ontwerp, compacte vorm en hoge sorteercapaciteit."
Piotr Milewski presenteerde de nieuwe MXM-sorteerlijn aan het publiek
Grote populariteit in de hele toeleveringsketen
Vertegenwoordigers uit alle fasen van de waardeketen – van telers en leveranciers van landbouwmachines tot verpakkings- en handelsbedrijven, met name uit Polen, Duitsland, Italië, Nederland en Spanje – reisden dit keer naar centraal Polen. Dit is een teken dat het evenement in belang toeneemt, volgens de Frutania Group. De conferentie fungeert dan ook als een ideaal netwerkplatform, waar telers strategieën kunnen verfijnen en meer kunnen leren over actuele trends en besluitvormers. Het gevarieerde ondersteunende programma behandelt onderwerpen variërend van teeltgerelateerde kwesties zoals ongediertebestrijding, bemesting, rassenselectie, agri-PV en nieuwe sorteermethoden, tot de groeiende markt in China en de exportvereisten voor verre markten.
Polen is vooral een interessante groeimarkt voor de Frutania Group. "Oudere planten worden nu vervangen door nieuwe variëteiten. Tegelijkertijd proberen we nieuwe markten te verkennen en bestaande exportmarkten uit te breiden. Er is ook veel belangstelling voor mechanische oogstprocessen, nieuwe verpakkingsconcepten en -systemen, en het vergroten van de logistieke flexibiliteit en capaciteit." Rick Hensgens, commercieel directeur van Frutania-dochter Frugalis Polska, verwees tijdens een paneldiscussie naar de veranderende afzetmarkt. "De toenemende focus op premiumproducten zal de normen voor blauwe bessen in de winkel onvermijdelijk veranderen en bijdragen aan een verbetering van de kwaliteit. Er zal niet alleen diversificatie zijn op het schap, afhankelijk van de variëteit, maar ook op basis van nettogewicht, kaliber, verpakking, herkomst, enzovoort."
Rick Hensgens vertegenwoordigde Frugalis Polska, een dochteronderneming van de Frutania Group, tijdens een paneldiscussie.
Voor meer informatie:
https://konferencjaborowkowa.pl/en/home/
https://milborpmc.com/
https://www.frutania.de/