Tholen - Sinds vorige week begint de vraag naar kasgroenten weer echt op te komen bij het Vlaamse Elite Foods. Het bedrijf, gespecialiseerd in de Elite-trostomaten, ziet dat de start van de Ramadan een boost heeft gegeven aan de verkoop. "Het zonnetje en de start van de Ramadan zorgt voor een mooie vraag. Men komt na zonsondergang samen om te eten en dan pakt men toch altijd net wat meer uit", zo vertelt Tuncer Akarca, zaakvoerder van Elite Foods.
Een goede start van het nieuwe kasgroentenseizoen dus. "Naarmate de versproductenindustrie zich blijft ontwikkelen, zijn wij bij Elite Foods trots om aan te kondigen dat we het nieuwe seizoen ingaan met sterkere samenwerkingen, een uitgebreid team en een vernieuwde inzet voor duurzaamheid en efficiëntie. Na een zeer succesvolle deelname aan Fruit Logistica zijn we meer dan ooit gemotiveerd om meerwaarde te creëren in de versproductenmarkt", zo vervolgt hij. "Het was een mooie beurs, waarbij we contracten ondertekend hebben met premium producenten om een topkwaliteit levering te waarborgen. Daarnaast zijn er bovendien onderhandelingen gestart met logistieke bedrijven om de efficiëntie in Europa te verbeteren."
Het bedrijf biedt het volledige assortiment aan groenten en fruit uit Nederland en België aan, waarbij tomaten de hoofdmoot is. "Na bananen zijn tomaten het meest gegeten AGF-product, dus als je goed bent in tomaten, kun je je onderscheiden op de markt. Voor elke 5 wagens die bij ons weg gaan, zijn er 3 gevuld met tomaten en 2 met andere producten, zoals komkommers en aubergines", legt Tuncer uit. "Naast tomaten uit belichte teelt werken we nu veel met komkommers, die altijd vroeg zijn. Hier zijn we half februari mee gestart. In de komende weken zal het overige assortiment zich hier bij voegen. Ik denk dat we nu op zo'n 30 procent van onze piekvolume zitten. Dat zal elke week toenemen, waarna we verwachten vanaf begin april echt in ons hoogseizoen te zitten qua volumes."
Over de kwaliteit is hij dan ook tevreden. "In de winter is het altijd iets minder. Dan komen de tomaten uit Spanje, Turkije of Marokko, waarbij je toch al snel een week kwijtraakt aan shelflife vanwege het transport. Inmiddels komt alles weer vers vanuit België en Nederland, waardoor de kwaliteit ook gelijk stijgt. Zelfs op momenten dat het wat minder is, kun je met product van hier de volledige controle houden. Dat maakt het zeer fijn werken." De belangrijkste markt voor Elite Foods is met name Duitsland. "Toch zien we ons aandeel in de omliggende landen groeien en groeien, waardoor we inmiddels ongeveer alle Europese landen beleveren."
Kijkend naar de toekomst is de ondernemer vol vertrouwen. "We hebben een groter en sterker team om aan de groeiende vraag te voldoen. Zo hebben we ons verkoopteam verdubbeld en ons personeelsbestand uitgebreid om de operaties te stroomlijnen. Dit zorgt voor snellere orderverwerking en verbeterde klantenservice. Bovendien hebben we als onderdeel van onze groene inzet onze bedrijfswagens omgebouwd naar elektrische auto's, waardoor we onze CO2-voetafdruk verkleinen. We blijven duurzame praktijken verkennen om afval te minimaliseren en werken samen met ecobewuste partners. Met nieuwe samenwerkingen, een groter team en een uitgebreider productassortiment is Elite Foods klaar voor een impactvol seizoen."
Foodex Japan
Bovendien is de zusteronderneming van het bedrijf, Elite Fresh Trade, deze week aanwezig op Foodex Japan. "We zijn trots om deel te nemen aan deze internationale food- en drankenbeurs in Azië, die plaatsvindt in Tokyo Big Sight. Onze collega's Kazuki Yamamoto en Glenn Demeyer zijn ter plaatse aanwezig op Stand E1-A12-18, waar zij klanten en partners uit heel Azië en daarbuiten verwelkomen en een premium assortiment aan verse kwaliteitsproducten presenteren."
Voor meer informatie:
Elite Foods
Kempenarestraat 64
2860 Sint-Katelijne-Waver, België
Tel.: +32 (0)15633746
[email protected]
www.elitefoods.be