Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
25%-tarief voor Mexicaanse tuinbouwproducten

"Nog niet duidelijk wie kosten zullen dragen: Amerikaanse importeurs of Mexicaanse telers"

De Amerikaanse president Donald Trump heeft bevestigd dat er nieuwe invoertarieven komen op producten uit Mexico en Canada. Dit zorgt voor veel onzekerheid bij Mexicaanse exporteurs. Vanaf 2 april krijgen Mexicaanse tuinbouwproducten een importheffing van 25%. Dit kan hun concurrentiepositie op de Amerikaanse markt flink onder druk zetten.

Volgens bronnen uit de sector begint de eerste tariefverhoging op dinsdag 4 maart, met een extra heffing van 10% op bepaalde importproducten uit China. Daarna volgt op 2 april de invoering van het 25%-tarief voor Mexicaanse tuinbouwproducten, wat tot grote zorgen leidt bij exporteurs.

Het is nog onduidelijk hoe breed de maatregel wordt, maar verwacht wordt dat belangrijke exportproducten zoals avocado's en zachtfruit (aardbeien, blauwe bessen, frambozen en bramen) getroffen worden.

De Verenigde Staten zijn de grootste afzetmarkt voor deze producten. Exporteurs vrezen dat de hogere kosten zullen leiden tot minder aankopen door Amerikaanse importeurs of tot hogere prijzen voor consumenten.

"Het probleem is dat nog niet duidelijk is wie deze extra kosten gaan dragen: de Amerikaanse importeurs of de Mexicaanse telers", zegt een ondernemer uit de sector. "Dit is een ongekende situatie. We staan in contact met de Amerikaanse douane om de impact beter te begrijpen."

Veel exportbedrijven zoeken naar oplossingen om de schade te beperken. Ze kijken naar alternatieve markten of proberen hun aanwezigheid op internationale beurzen te versterken. Toch blijft de VS veruit de belangrijkste markt voor de Mexicaanse tuinbouwsector, waardoor deze maatregel een serieuze uitdaging vormt.

"We dachten dat de invoering van de tarieven opnieuw zou worden uitgesteld, maar nu is het definitief. We wachten op meer details over de uitvoering en mogelijke uitzonderingen", aldus een exporteur.

Met de eerste heffingen die op 4 maart ingaan en een tweede ronde gepland op 2 april, staat de Mexicaanse exportsector voor een onzekere periode. De concurrentiepositie en handelsrelatie met de VS kunnen onder druk komen te staan. In de komende weken wordt meer duidelijkheid verwacht over de regels en de manier waarop deze handelsbarrière wordt toegepast.