Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
La Grande Bellezza Italiana

"Een herkenbaar product heeft een streepje voor"

Naast kwaliteit – wat inmiddels een vanzelfsprekendheid is – draait het bij succesvolle groente- en fruitverkoop ook om herkenbaarheid. De bedrijven binnen het netwerk La Grande Bellezza Italiana analyseren de huidige situatie van hun productlijnen.

Bloemkool uit Piana del Sele op de voorbije Marca beurs in Bologna

"De promotiecampagne voor de bloemkool uit Piana del Sele loopt sinds 6 december en boekt mooie resultaten", vertelt Leonardo Odorizzi, medeoprichter van het netwerk. "Zes supermarktketens hebben het product inmiddels in hun assortiment opgenomen. De sterke punten? De beschermde geografische aanduiding (BGA), een vernieuwd etiket met gecertificeerde voedingswaarden (volgens EU-regelgeving 432/2012) en een revolutionaire verpakking."

Deze innovaties leverden de bloemkool twee prestigieuze prijzen op: de Best&Veg Box 2025 in Berlijn en de ADI Packaging Design Award 2025 tijdens de vakbeurs Marca in Bologna. De promotiecampagne wordt gecoördineerd in samenwerking met Raffaele Scarano, voorzitter van het consortium.

De clementines uit Tarente met BGA-label zitten inmiddels zes jaar in het assortiment en blijven populair. "Ook hier speelt de verpakking een belangrijke rol", legt Odorizzi uit. "De clementines worden verkocht in een papieren verpakking van 1,5 kilo met een handvat. Dit maakt het product makkelijk mee te nemen en versnelt het aankoopproces. De zwarte kleur van de verpakking is inmiddels een herkenbaar kenmerk geworden."

Dit jaar is het ontwerp vernieuwd. "We wilden het BGA-merk nog sterker positioneren", zegt Odorizzi. "Dankzij een strategie met vaste prijzen is de afzet de afgelopen zes jaar exponentieel gegroeid."

Ook radicchio krijgt extra aandacht in de schappen. De campagne richt zich op de BGA-radicchio uit Verona, samen met de gekleurde en roze varianten. "We willen radicchio uit Veneto bekender maken bij consumenten in Midden- en Zuid-Italië", aldus Odorizzi. In de winkels worden borden geplaatst met informatie over de smaakkenmerken van de drie soorten. De promotie loopt nog tot eind maart.

Leonardo Odorizzi met een kleine selectie van het grote assortiment producten van La Grande Bellezza Italiana

"Regio's promoten, innovatieve verpakkingen, slimme services en duidelijke productinformatie – dat zijn de pijlers waar wij op inzetten. Zo stimuleren we de consumptie en brengen we Italiaanse producten ook naar regio's buiten hun traditionele teeltgebieden", besluit Odorizzi.

Voor meer informatie:
La Grande Bellezza Italiana
C.so Milano 36/A
37138 Verona (Italië)
[email protected]
www.lagrandebellezzaitaliana.it