Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe initiatieven Albert Heijn

Groenten in de hoofdrol, Swaps en Nutri-Score om gezonder eten bij AH te stimuleren

Het omzetaandeel van gezonde producten groeit jaarlijks, maar uit onderzoek blijkt dat veel Nederlanders nog steeds te weinig groente en fruit eten. Daarom geeft Albert Heijn groenten de hoofdrol en helpt klanten eenvoudiger te kiezen voor gezondere voeding in lijn met de Schijf van Vijf. Ook introduceert de supermarktketen eetwissels, de zogenaamde 'Swaps', en voert de Nutri-Score in voor alle producten in het assortiment. Daarmee wil Albert Heijn het voortouw nemen in het bevorderen van een gezonde leefstijl, zo meldt de supermarktketen.

Groente in de hoofdrol
Albert Heijn wil het makkelijker maken om maaltijden samen te stellen volgens de Schijf van Vijf, gebaseerd op de richtlijnen van het Voedingscentrum. Groenten speelt hierin de hoofdrol, zowel bij het avondeten als gedurende de dag. Om klanten te inspireren introduceert Albert Heijn de 'Groente van de Week', met drie recepten om gevarieerd te koken met de groente van die week. Online zijn inmiddels meer dan 1.000 Allerhande-recepten te vinden die aansluiten bij de Schijf van Vijf, en in 40 verspakketten is 200 gram groente per persoon inmiddels de standaard. Albert Heijn streeft ernaar dat in 2030 meer dan 35% van de verkochte producten binnen de Schijf van Vijf valt.

Swappen
Ook in Vlaanderen wordt gewerkt aan het stimuleren van een gezondere leefstijl. Daar is de 'swappen'-campagne succesvol, waarbij klanten worden geholpen om gezondere keuzes te maken door een product of ingrediënt in een maaltijd te vervangen. Dit concept wordt nu ook in Nederland uitgerold. Swappen doet men bijvoorbeeld door het vervangen van reguliere spaghetti door de volkoren of de gele linzen variant of rijst gemaakt van bloemkool of broccoli. De AH Assistent, te vinden in de AH-app, biedt klanten ondersteuning bij vragen over gezonder eten. Uit data blijkt dat woorden als 'gezond' en 'eiwitrijk' tot de meest gezochte termen behoren in de AH-App.

Nutri-Score
Naast deze initiatieven wordt Nutri-Score beschikbaar voor alle producten die Albert Heijn verkoopt. Dit helpt klanten bij het maken van een gezondere keuze. De Nutri-Score wordt zichtbaar op de elektronische prijskaartjes in de winkel en online in de webshop en AH-app. Sinds begin 2022 is de Nutri-Score al inzichtelijk voor de ruim 6.000 eigen merkproducten van Albert Heijn. De implementatie van Nutri-Score door Albert Heijn voor A-merkproducten gaat gefaseerd van start. De uitrol begint met zuivel, ontbijtgranen en tussendoortjes, waarna in de komende weken alle relevante A-merkproducten worden voorzien van Nutri-Score.

"Bij Albert Heijn willen we dat onze klanten zich goed voelen en volop kunnen genieten van het leven. Vers, gevarieerd, gezond en vooral lekker eten en drinken speelt daarbij een belangrijke rol. Tegelijkertijd zien we dat welvaartsziekten steeds vaker voorkomen. Als supermarkt willen we daarom gezondere keuzes makkelijker en aantrekkelijker te maken," zegt Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn. "Uiteindelijk bereik je meer met kleine, haalbare stappen die samen een groot verschil maken – van een extra portie groente op je bord tot slimme swaps in je dagelijkse routine. Door deze gewoontes op elkaar te stapelen, wordt gezond eten niet alleen natuurlijker, maar ook bereikbaar voor iedereen."

Bron: Albert Heijn

Publicatiedatum: