Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
AneBerries

Lichte opbrengstdaling Mexicaanse blauwe bessen

Mexico exporteert jaarlijks ongeveer 500.000 ton zachtfruit. Daarvan gaat 90% naar de VS en Canada, 5% naar Europa en de rest naar Azië, Zuid-Amerika en Oceanië. "Vandaag geoogst, morgen al in de supermarkten van Californië", zegt Mario Ramírez, communicatiemanager van AneBerries, de nationale vereniging van zachtfruitexporteurs. De geografische ligging speelt hierbij een grote rol.

In Europa richt Mexico zich op Nederland, Italië, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Ook in Azië neemt de afzet langzaam toe. "De Europese markt blijft een uitdaging, maar deelname aan beurzen helpt om terrein te winnen", zegt Ramírez.

Een groot knelpunt is het vinden van voldoende arbeidskrachten. "Zachtfruitteelt is arbeidsintensief. Goede arbeidsomstandigheden staan bij ons hoog op de agenda. Daarnaast zijn duurzaamheid en verantwoord omgaan met natuurlijke hulpbronnen essentieel. We willen niet alleen groeien, maar ook werkgelegenheid creëren en onze omgeving beschermen", benadrukt Ramírez.

Op logistiek vlak is er stevige concurrentie om lucht- en zeevracht. "We delen transportcapaciteit met avocado's en limes. Dit drijft de kosten op en vraagt om een strakke planning", legt Ramírez uit.

Ondanks een lichte opbrengstdaling van blauwe bessen door weersinvloeden en aanpassingen in het areaal, blijft de sector positief. "Dankzij technologische vooruitgang behouden we onze sterke positie. We verwachten een iets kleinere aanvoer dan in 2024", zegt Ramírez.

De vraag naar zachtfruit blijft groeien, vooral door de trend richting gezonde en natuurlijke voeding. "Consumenten zijn steeds bewuster bezig met voeding. De populariteit van fitness, biologische producten en gezonde voeding speelt ons in de kaart. Zachtfruit is voedzaam, veelzijdig en past perfect in deze levensstijl", zegt Ramírez.

Om de sector verder te versterken, organiseert AneBerries op 23 en 24 juli haar jaarlijkse congres in Guadalajara. Dit evenement richt zich op kennisdeling, netwerken en de introductie van nieuwe technologieën.

Voor meer informatie:
Mario Ramírez
AneBerries
Tel: +52 3313517892 (Mexico)
[email protected]
www.aneberries.mx