Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
The House of Dates

"Tunesische dadelseizoen gewoon niet winstgevend"

Het seizoen voor Tunesische deglet nour dadels heeft te lijden gehad onder een trage vraag door productieproblemen en een afname van de kwaliteit. De periode van januari tot maart, die normaal gezien cruciaal is voor het bevoorraden van belangrijke markten voor de Ramadan, werd dit jaar gemist. "Dit seizoen is simpelweg niet winstgevend geweest. We hebben geëxporteerd zonder marge, enkel om op de markt te blijven," zegt Ghazi Roussi, CEO van The House of Dates.

Ter herinnering: de situatie in januari was al somber. De overvloedige regenval in Tunesië tussen augustus en november zorgde voor meer gisting en aantasting van dadels dan normaal, wat resulteerde in een verlies van 30-40% van de jaarlijkse volumes en een daling van de kwaliteit. Het land produceert en exporteert vooral de beroemde Deglet Nour-variëteit, die erg populair is op veel markten. Zorgen over de kwaliteit hebben importeurs dit jaar ontmoedigd en de stijgende productiekosten in Tunesië hebben de zaken nog ingewikkelder gemaakt.

Ghazi: "Sinds januari is het seizoen zonder veel verrassingen verlopen. De stijging van de sorteerkosten heeft onze dadels minder concurrerend gemaakt, terwijl de koopkracht op onze afzetmarkten, Europa en Marokko, is gedaald. Als gevolg daarvan zijn de exportvolumes gedaald. "We konden onze prijzen slechts met 3-5% verhogen, wat niet voldoende was om de gestegen kosten bij te houden. We moesten ons dan ook neerleggen bij een onrendabel seizoen."

De moeilijkheden in Tunesië komen ten goede aan andere herkomstlanden, zoals de Golfstaten en Egypte. Ghazi Roussi legt uit: "Telers in deze landen profiteren van zowel directe als indirecte subsidies. Alleen al hun subsidies overtreffen onze totale marges. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zij ons in deze moeilijke tijden kunnen vervangen. Toch denk ik dat dit een tijdelijke situatie is. De deglet nour wordt veel meer gewaardeerd op de markten dan de alternatieve variëteiten die dit seizoen zijn opgekomen. De wereldwijde inflatie, in combinatie met productieproblemen, heeft ervoor gezorgd dat er voor dadels tegen lage prijzen is gekozen. Als consumenten zich neerleggen bij het kopen van deze goedkopere variëteiten, zal dat echter niet lang duren. De deglet nour zal zijn positie heroveren zodra de omstandigheden voor zowel telers als consumenten gunstiger zijn."

"Het seizoen was ook niet rampzalig", vervolgt de teler. "Op de Marokkaanse markt konden bijvoorbeeld minder Algerijnse dadels binnenkomen, wat de concurrentie verzachtte. De kleine hoeveelheden die voor de Ramadan binnenkwamen, werden in bulk verkocht, zonder verpakking of sortering. In Libië had de droogte gevolgen voor de telers en was er meer vraag naar Tunesische dadels."

"Al met al hebben we ondanks de extreme omstandigheden geen verliezen geleden en ook geen winst gemaakt. Het belangrijkste in deze omstandigheden is om ons staande te houden op de markt," besluit Ghazi.

Voor meer informatie:
Ghazi Rouissi
The House of Dates
Tel: +216 20 305 240
[email protected]
www.thehouseofdates.com