Tholen - "Waar witte champignons dalen, zien we een lichte groei in kastanjechampignons. Er zijn landen en kanalen waar de omzet van kastanjechampignons al groter is dan die van de witte champignon. We zien dit als een goede ontwikkeling, omdat kastanjechampignons een goede uitstraling hebben en de consument meer paddenstoelen op zijn bord overhoudt na bereiding", vertelt commercieel manager Noud van den Broek van Banken Champignons.
"De afzet van exotische paddenstoelen zoals oesterzwammen en shiitake zien we daarnaast sterk stijgen. Deze producten bewijzen meer en meer hun potentieel en consumenten worden vaker geïnspireerd om ook met deze paddenstoelensoorten lekkere gerechten te bereiden. De culinaire mogelijkheden en smaakvariaties worden vaker benut. Daarnaast vallen de gezondheidsaspecten van deze paddenstoelen ook vaker op. We blijven verder ontwikkelen in convenience-concepten met exotische paddenstoelen. Voor alle schakels in de keten is dit een positieve ontwikkeling", vertelt Noud.
Prijsgevoeligheid witte champignons
"Na de feestdagen, die qua vraag en aanbod mooi in balans waren, en waarin we veel paddenstoelen verkocht hebben, is het begin van het jaar traditiegetrouw iets rustiger", vertelt de commercieel manager. "Door een aantal promoties is er echter toch nog behoorlijk veel vraag dit jaar. We zien dat promoties met paddenstoelen af en toe nodig zijn om de groei in de categorie vast te houden. Dit komt deels ook doordat de verkoopprijzen in de winkel niet stijgen. Daarin zijn paddenstoelen helaas een unieke uitzondering door de prijsgevoeligheid van met name de witte champignons. Ondanks de licht gestegen kosten in de keten in 2024, is de verkoopprijs per kilo in de Nederlandse supermarkt namelijk niet meegestegen."
Op de vraag hoe de afzet van biologische paddenstoelen zich ontwikkelt, antwoordt de commercieel manager: "Hierin herkennen we een duidelijk verschil tussen champignons en overige paddenstoelen. Bij de witte en kastanjechampignon is de groei gering. Bij exotische paddenstoelen daarentegen is zeker in Nederland de afgelopen tijd veel geschakeld naar biologisch. Hierdoor is de groei in biologische paddenstoelen vooral waarneembaar in exotische paddenstoelen. Hiervan zijn we mede-initiatiefnemer geweest om meer gezonde en lekkere biologische paddenstoelen te promoten."
Kortere ketens
"Over het algemeen zien we ketens korter worden, waarbij we onze teeltlocaties direct koppelen aan onze klanten. In de diverse landen om ons heen blijft de vraag naar lokaal product onverminderd aanwezig. Hierdoor staat de exportmarkt soms onder druk. Dat neemt niet weg dat de grote markten in de omringende landen nog steeds fors te weinig productie hebben om zelfvoorzienend te zijn met paddenstoelen. Uit oogpunt van risicospreiding en de sterke prijs-kwaliteitverhouding van de Nederlandse paddenstoelen blijven veel grote buitenlandse retailers en foodservice bedrijven paddenstoelen importeren vanuit Nederland. Extreem grote verschuivingen hierin zien we op dit moment niet."
Noud verwacht dat productbeschikbaarheid naar de toekomst toe veel meer een issue zal gaan worden. "Het aantal producenten in Nederland en Polen neemt sterk af. Kleinere telers hebben vaak ook verouderde faciliteiten. Daarnaast wordt de inzet en betaalbaarheid van arbeidsmigranten voor de oogst een steeds grotere uitdaging. Daarom zijn we ook aan het kijken of we robotisering kunnen inzetten bij de oogst van champignons om de productbeschikbaarheid ook op lange termijn te borgen."
Voor Banken Champignons is het een reden om, passend in de trend van ketenverkorting en intensivering van samenwerkingen met bestaande grote klanten, vooral te investeren in bestaande relaties en ketens. "Samen met onze klanten willen we de lekkerste, beste en duurzaamste paddenstoelen naar de consumenten brengen. Dit kan alleen als we de juiste balans houden tussen kosten en investeringen en daardoor de beste prijs-kwaliteitverhouding realiseren. We zorgen voor voldoende productbeschikbaarheid voor onze vaste relaties waar we al vele jaren mee samenwerken. Samen investeren we in het partnership en in de toekomst."
Champbased-concept
De grootste paddenstoeleninnovaties vinden volgens Noud in het domein van de plantbased food en convenience-producten plaats. "We zijn voortdurend op zoek naar extra momenten om verschillende paddenstoelen te consumeren. Dit gaat vanaf het ontbijt, tot bij de borrel, maar dus ook als groentengerecht of in plaats van een stukje vlees of vis. Inspelend op deze trends hebben we ons Champbased-concept gelanceerd. Gerechten waarbij paddenstoelen de hoofdrol op je bord innemen. Dit hebben we ook tijdens de afgelopen editie van de Fruit Logistica gepresenteerd aan het grote publiek. Daarnaast innoveren we ook gericht op seizoensmomenten als BBQ en Kerst."
"Op gebied van verduurzaming staat het terugdringen van onze carbon footprint uiteraard ook hoog op onze agenda. Daar voor zijn we klaar om conform CSRD richtlijnen te rapporteren en hebben we ons commitment afgegeven aan het SBTi om verdere opwarming van de aarde tegen te gaan. In onze eigen ketens hebben we onze CO₂-uitstoot inzichtelijk en zijn we met diverse initiatieven druk om deze verder terug te dringen. Met name het efficiënter omgaan met energie en het terugdringen van het gebruik van veengrond tijdens de teelt zijn hierbij grote onderwerpen."
Europese promotiecampagne
De Europese promotiecampagne voor paddenstoelen juicht Banken Champignons toe. "Deze campagne is vanuit het GEPC opgezet om de Europese champignon te promoten. Het is een hele mooie campagne geworden met een groot bereik en prachtige beelden. Ik denk zeker dat de veelzijdigheid van paddenstoelen in de diverse keukens hiermee positief beïnvloed is. Enige kanttekening bij deze campagne is dat de consument Europa niet als origine van producten herkent. Echter is de Europese aanpak tegelijkertijd de kracht achter het bereik van deze campagne. Ook uit de respons op deze campagne blijkt weer dat verse paddenstoelen een enorme trend zijn. Veel jongeren zijn bewust met hun voedingspatroon bezig en hierin passen paddenstoelen perfect! De marktverwachting is dan ook onverminderde groei. Om dit voor onze partners te faciliteren zal Banken Champignons in de toekomst verder uitbreiden in productie en verwerking. Onze complimenten voor de organisatie van de Europese promotiecampagne."
Voor meer informatie
Noud van den Broek
Banken Champignons
Tel: +31 24 36 67 451
[email protected]
www.bankenchampignons.com