Tholen - Bij Gilad Produce maken de importgroenten momenteel langzaamaan plaats voor het Hollandse product. "We zijn sinds anderhalve week gestart met de Hollandse mini-komkommers en verleden week ook met de gewone komkommers. Van beide producten hebben we een leuke uitbreiding van het areaal", vertelt Frank Mosterd.
"Spanje heeft prijstechnisch een uitstekend seizoen gehad met de mini-komkommers. Inmiddels is er wat overlap tussen Nederland en Spanje en zijn de prijzen licht gedaald, maar de start voor Hollandse seizoen is nog altijd goed. Veel klanten schakelen over op de Hollandse mini-komkommers, ondanks dat ze een stuk duurder zijn, omdat ze kwalitatief gewoon een stuk beter zijn."
"Mini-komkommers zijn nog altijd een relatief klein artikel, maar we zien de vraag wel toenemen. Daarbij slaat ons eigen merk 'Cuckies' goed aan in de markt. We zien de vraag bij onze bestaande klanten groeien en zien daarnaast ook het klantenbestand groeien", vertelt Frank. Aanvullend biedt Gilad Produce dit jaar ook Hollandse groene en rode paprika's aan. "Hier starten we half april mee."
Een ander productgroep waar Gilad bekend om staat, zijn de pepers. "We hebben een goed importseizoen gehad qua prijsvorming. De aanvoer verliep vrij grillig. Momenteel zie je de volumes vanuit Spanje aflopen en omdat Nederland nog nauwelijks op de markt is, zijn de prijzen voor alle pepers vrij hoog op het moment", vertelt Arjen Bouma.
"In Spanje hebben we eigen teelt van Jalapeno, maar ook rode, groene en gele pepers. Om de risico's te spreiden hebben we ook in Marokko eigen teelt. Het is altijd wat ondoorzichtig hoe groot het Spaanse peperareaal precies is, maar we zien wel dat veel Spaanse telers aanhikken tegen de stijgende kosten van deze intensieve teelt", vervolgt Bouma. "Wel zien we meer concurrentie in de peperteelt vanuit landen als Marokko en Turkije."
Gilad verkoopt de Jalapeno-pepers onder de merknaam Black Bullet. "Deze pepers hebben een gematigd pittige smaak en hebben een mooie vorm en frisse kleur. Dankzij de teelt in Spanje kunnen we de Jalapeno's jaarrond aanbieden. Inmiddels start bij ons het Hollands seizoen langzaam op."
Dit jaar heeft Gilad ook eigen teelt van Padron-pepers in Nederland. "Een welkome uitbreiding op ons assortiment. We zien dat exporterend Nederland ons erg goed weet te vinden voor producten als pepers en mini-komkommers. Dit jaar kregen we ook vraag vanuit de retail voor bio-pepers, dus daar gaan we dit jaar ook mee starten", vertelt Arjen.
Hij ziet voor de pepercategorie nog de nodige groeipotentie. "Zo zien we ook een toename in de verwerking van verse pepers, zowel voor de verspakketten als de verwerking in sambal en hete sauzen. De consument wil gezond en vers eten en daar kunnen wij met ons peperassortiment, dat voldoet aan alle benodigde certificeringen op inspelen. Zo zien we een vraag - via exporteurs - vanuit heel Europa en loopt ook de afzet richting overzee gestaag door."
Voor meer informatie:
Frank Mosterd
Gilad
T. +31 174 528 067
M. +31 622556700
[email protected]
www.cuckies.nl