Op 3 januari plaatste de Peruaanse Fátima Balmelli een video op TikTok waarin ze enorme druiven liet zien, bijna zo groot als een citroen. De druiven waren geteeld door haar vader in de regio Ica. De video ging viraal en leverde haar een stroom aan berichten op van mensen die de druiven wilden kopen. Hoewel Fátima geen ervaring had met de verkoop van fruit, besloot ze deze kans te grijpen.
Fátima's familie zit al 20 jaar in de druiventeelt. Door de plotselinge vraag raakte ze steeds meer betrokken bij het bedrijf en begon ze onder de merknaam Muscatel te verkopen. In eerste instantie leverde ze de druiven aan huis, maar door de hoge vraag breidde ze uit naar winkels en speciaalzaken in Punta Hermosa en Lima. In één week tijd wist ze 800 kilo te verkopen.
Aanvankelijk bood ze hele trossen (van 1 kilo) aan, maar die bleken lastig te vervoeren. Daarom koos ze ervoor om de druiven handmatig los te snijden, wat het transport makkelijker maakte. Haar druiven hebben een zoete smaak, veel sap en een knapperige bite.
Met het succes kwam ook kritiek. Sommigen beweerden dat de druiven genetisch gemodificeerd waren, behandeld met gewasbeschermingsmiddelen, of dat de video overdreven was. Fátima reageerde direct: "Druiven groeien niet in een standaardvorm. Elke tros is anders." Ze merkt dat veel consumenten weinig weten over druivenrassen. "Mensen kennen vaak alleen druiven mét en zonder pit, maar er zijn zoveel variëteiten, elk met hun eigen teeltwijze."
Bron: elcomercio.pe