Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Avocado op een na meest geëxporteerde Columbiaans fruit

Vorig jaar bereikte de Colombiaanse Hass avocado-export ruim €285 miljoen, 54,3% meer dan in 2023. Deze fruitsoort is inmiddels een belangrijke pijler in de Colombiaanse export. In de regio Valle del Cauca verdrievoudigde de export in één jaar tijd: van €16,15 miljoen naar €47,5 miljoen in 2024. Ook Antioquia zag een sterke groei van 42,1%, van €79 miljoen naar €112 miljoen. Risaralda kende een stijging van 37,9%, van €61 miljoen naar €84,2 miljoen, zo blijkt uit berekeningen van Analdex, de dienst voor buitenlandse handel, op basis van gegevens van de douane.

Javier Diaz Molina, voorzitter van Analdex, benadrukt dat dit succes niet alleen in cijfers te zien is, maar ook in de transformatie van de koffieteeltgebieden, waar avocado een nieuwe groeikans biedt. "Avocado is inmiddels het op één na meest verkochte exportfruit, na banaan", aldus Javier Diaz Molina, voorzitter van Analdex.

Volgens Sergio Plata Ortiz, manager van Baika Colombia, is de groei vooral te danken aan het in productie komen van nieuwe avocado-aanplantingen. Bovendien waren de weersomstandigheden in 2024 gunstiger en hebben verbeterde teelttechnieken bijgedragen aan de verdere groei en versterking van de exportpositie.

Plata Ortiz merkt op dat de groei van de sector leidt tot een hogere vraag naar arbeidskrachten op het veld. Daarnaast is er behoefte aan meer inspecteurs om de kwaliteit en verpakking van de export te waarborgen, zodat de avocado's in optimale conditie de internationale markten bereiken.

China wordt gezien als een veelbelovende exportmarkt, maar de lange afstand vormt een uitdaging omdat de avocado's niet altijd in goede staat aankomen. Om dit te verbeteren, beveelt Analdex aan om te investeren in sterkere avocadorassen of innovatieve technologieën die de houdbaarheid tijdens het transport verlengen. Een andere strategie is het toevoegen van waarde aan het product zelf.

Daarnaast groeit de vraag naar avocado-olie gestaag. Volgens Maydenrocío Rojas, supply chain manager bij Natural Harvest, vindt dit product gretig aftrek in de Verenigde Staten, Mexico, Spanje, Italië, Portugal en Zuid-Korea.

Voor meer informatie:
Analdex
www.analdex.org