Het Turkse appelseizoen verloopt goed en één exporteur is erin geslaagd om zijn exportmarkten te diversifiëren en zich niet langer te beperken tot alleen de Indiase markt, zegt Enes Gulbudak, manager buitenlandse handel voor de Turkse appelexporteur Gulbudak: "Ons appelseizoen verloopt tot nu toe goed, ondanks enkele uitdagingen. We hebben met succes nieuwe markten aangeboord, wat een positieve ontwikkeling is. Hoewel er beperkingen zijn geweest als gevolg van de kwestie rond de Rode Zee, zijn we erin geslaagd om deze obstakels effectief te omzeilen. De huidige vraag naar appelen neemt toe, dankzij de inspanningen die we hebben geleverd om nieuwe markten te openen. Onze focus op het diversifiëren van ons klantenbestand en het vergroten van onze aanwezigheid in verschillende regio's heeft bijgedragen aan deze groei. Onze belangrijkste markt, zoals kenmerkend voor Turkse appelexporteurs, blijft India. Naast India zijn we gaan samenwerken met Afrikaanse landen."
Als India de belangrijkste exportmarkt is, hebben de Turkse AGF-exporteurs natuurlijk te maken gehad met grote logistieke problemen, legt Gulbudak uit. "Een van de grootste uitdagingen dit seizoen was de kwestie rond de Rode Zee, die voor logistieke verstoringen heeft gezorgd. We hebben deze uitdagingen overwonnen door onze keten te optimaliseren, alternatieve verzendroutes te onderzoeken en door goed met onze klanten te blijven communiceren om de verwachtingen te managen. Ook de hoge temperaturen voor de oogst waren op zich al een uitdaging. Dankzij onze hightech koelingsmogelijkheden hebben we geen ernstige problemen ondervonden."
Tot nu toe waren de exportvolumes aan de lage kant, maar Gulbudak benadrukt dat het hoogseizoen nog maar net begonnen is: "Dit seizoen waren de appelvolumes laag in vergelijking met vorige seizoenen. Het Turkse hoogseizoen voor de exportmarkt is nog maar net begonnen. We zullen ons best doen om aan de vraag van onze klanten te voldoen. De prijzen zijn over het algemeen stabiel gebleven, met enkele schommelingen als gevolg van externe factoren, zoals hoge arbeids- en vrachtkosten. Natuurlijk bepaalt de marktdynamiek van het importerende land waar de prijs naartoe gaat."
"Voor de rest van het seizoen verwachten we een aanhoudende groei van de vraag, vooral in de nieuwe markten die we hebben betreden. We zullen ons richten op het handhaven van onze hoge kwaliteits- en servicenormen. Over het geheel genomen zijn we optimistisch dat we het appelseizoen sterk kunnen afsluiten," besluit Gulbudak.
Voor meer informatie:
Enes Gulbudak
Gulbudak
Tel: +90 246 313 30 43
[email protected]
www.gulbudak.com.tr