Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Afgezette CEO Getir keert terug

M&S food CEO steunt Starmer's oproep voor nauwere EU-betrekkingen
M&S heeft de oproep van de premier voor nauwere banden met de EU gesteund om een einde te maken aan jaren van "Brexit-bureaucratie". In een gesprek met The Telegraph riep Alex Freudmann, hoofd levensmiddelen van de supermarkt, Keir Starmer op om "snel te handelen" om de bureaucratie rond de handel over de Ierse Zee weg te nemen.
Bron: retailgazette.co.uk

Roemenië: Bringo meldt meer dan 1,6 miljoen orders in 2024
Bringo heeft de belangrijkste trends geanalyseerd die de consumptiegewoonten voor e-boodschappen in 2024 bepalen. De analyse, gebaseerd op meer dan 1,6 miljoen bestellingen door Bringo's persoonlijke consumenten in meer dan 35 steden, laat zien dat Roemenen zich steeds bewuster worden van zowel de prijs als hun voedselkeuzes. Bringo LifeINDEX gegevens tonen aan dat 4 van de 5 bestellingen geplaatst via Bringo producten met korting bevatten, terwijl 2 van de 5 winkelwagentjes biologische producten bevatten.
Bron: business-review.eu

Estse groentetelers: In harde concurrentie bepalen retailers de prijzen
In Estland verkopen retailketens lokaal geteelde, verpakte wortelen tegen hogere prijzen dan Finse geïmporteerde wortelen, waarbij ze wijzen op de lagere inkoopprijzen en grotere teeltvolumes in Finland. Estse groenten- en fruittelers geven aan dat de hevige concurrentie de prijsstelling volledig in handen van de retailers legt. Bij Prisma-supermarkten bijvoorbeeld, kost een verpakking van één kilo Finse Kotimaista-wortelen €0,99, terwijl een verpakking van één kilo voorgewassen Finse regenboogwortelen €1,69 kost. Daarentegen worden lokaal geteelde Kadarbiku-wortelen, die in halve kilo verpakkingen worden verkocht, aangeboden voor €2,58 per kilo. Ook in Coop-winkels zijn de Finse wortelen aanzienlijk goedkoper dan de Estse variant. Een zak van twee kilo Finse Kotimaista-aardappelen kost bij Prisma €2,19, oftewel iets minder dan €1,10 per kilo, terwijl Estse aardappelen ongeveer €1,45 per kilo kosten. Veiko Pak, CEO van Kadarbiku Köögivili, verklaarde in een interview met ERR dat het altijd onzeker is hoe een supermarkt de prijs van een product zal vaststellen.
Bron: news.err.ee

Amazon introduceert Easy Ship in Europa
Online marktplaats Amazon introduceert een verzendoplossing genaamd Easy Ship in Europa, voor verkopers in Nederland en Polen. Volgens de e-commerce gigant helpt de oplossing verkopers hun producten sneller, soepeler en kosteneffectiever te verzenden.
Bron: ecommercenews.eu

Griekenland: Sklavenitis plant een winkelcentrumachtig supermarktcomplex
Supermarktketen Sklavenitis gaat een supermarkt van twee verdiepingen ontwikkelen in de voormalige Pitsos-fabriek in Rentis, vlakbij Piraeus, met op de eerste verdieping een foodservice- en recreatieruimte en een kantoorgebouw met vergaderruimten, multifunctionele ruimten, een restaurant en een daktuin.
Bron: ekathimerini.com

Afgezette CEO Getir keert terug na herstructurering raad van bestuur
Getir, het Turkse levensmiddelenbedrijf, heeft zijn CEO herbenoemd nadat hij vorige week werd ontslagen, zo blijkt uit een document dat is ingezien door Reuters, terwijl de strijd om de controle over het bedrijf voortduurt.
Bron: reuters.com

VK: Cateraar Compass' omzet over eerste kwartaal verslaat verwachtingen
Compass rapporteerde over het eerste kwartaal een biologische omzetgroei van 9,2%, waarmee de marktverwachtingen werden overtroffen. De Britse cateringgroep profiteerde van de sterke vraag in zijn kantines, vooral in Noord-Amerika en Europa.
Bron: reuters.nl

Britse voedingsmiddelenactiviteiten van M&S sterk begonnen aan nieuw jaar
De omzet van levensmiddelen van de Britse retailer Marks & Spencer maakt een sterk begin in de eerste weken van het nieuwe jaar, met gegevens uit de sector die aantonen dat M&S de snelst groeiende fysieke retailketen van het land is. Marktonderzoeker NIQ zei dat de omzet van M&S in levensmiddelen met 9,7% steeg in de 12 weken tot 25 januari, waardoor het een marktaandeel van 4,2% kreeg, een stijging van 20 basispunten ten opzichte van het jaar. Online supermarkt Ocado bleef de snelst groeiende van alle retailers met een omzetstijging van 15,6% in deze periode.
Bron: reuters.com

EuroCommerce sluit zich aan bij oproep tot snelle afronding CEPA EU-Indonesië
EuroCommerce, als lid van de Comprehensive Economic Partnership Agreement (CEPA) Coalition, is een van de 18 verenigingen die er bij Europees Commissaris Maroš Šefčovič op aandringen om de afronding van de CEPA tussen de EU en Indonesië te versnellen.
Bron: eurocommerce.eu

Metro start nieuwe jaar goed met 7,1% omzetgroei
Metro verhoogde zijn omzet in 2025 tot nu toe met 7,1% in lokale valuta. Alle segmenten, met name het segment Oost, en alle verkoopkanalen droegen bij aan de groei dankzij de consistente implementatie van de sCore-strategie. In lokale valuta steeg de omzet van de winkelactiviteiten naar €6,4bln (+4,5%), de bezorgomzet naar €2,1bln (+15,3%) en de omzet van Metrio Markets naar €40mln (+17,1%). De groei was voornamelijk te danken aan de horecasector. De gerapporteerde omzet steeg met 5,6% tot €8,6 miljard en werd beïnvloed door negatieve wisselkoerseffecten, met name in Rusland en Turkije.
Ander nieuws: METRO en EPGC tekenen overeenkomst over schrapping van de beursnotering van METRO AG.
Bron: newsroom.metroag.de

Italiaanse grootschalige retailmarkt groeit met 2% in 2024
De Italiaanse grootschalige retailhandel, inclusief online verkoop, zag een jaarlijkse omzetgroei van 1,8% tot €135,1 miljard in 2024, een stijging van 1,9% in waarde en 1,5% in volume, volgens de laatste gegevens van NIQ. Drogisterijen voerden de groei aan met 8,8%, gevolgd door supermarkten (2,6%), discountwinkels (2,3%) en superstores (2,1%). Verpakte consumptiegoederen stegen met 2% in waarde, met levensmiddelen met 1,9%, AGF met 1,8% en non-food met 0,7%.
Bron: esmmagazine.com

VK: Werknemers Riverford delen £1,3mln uitbetaling na winststijging vegaboxbedrijf
Werknemers van Riverford zullen delen in een uitbetaling van £1,3 miljoen nadat het biologische groenteboxbedrijf de winst vorig jaar meer dan verdubbelde. Meer dan 1.000 medewerkers van het in Devon gevestigde concern, dat in 1993 begon met leveringen vanuit een oude Citroën, ontvangen elk ongeveer £1.000 omdat het werknemersbedrijf zijn jaarlijkse uitbetaling aan werknemers bijna heeft verdrievoudigd. Riverford boekte een winst voor belastingen van £5,3 miljoen in het jaar tot 4 mei 2024, een stijging ten opzichte van £2,4 miljoen een jaar eerder. De omzet steeg met een beter dan verwachte 11% tot £110 miljoen, volgens de rekeningen die zijn ingediend bij Companies House.
Bron: theguardian.com

Too Good To Go benoemt Sid Baveja tot VP Operations voor Centraal-Europa, het VK en Ierland
Too Good To Go, dat aanspraak maakt op 's werelds grootste marktplaats-app voor voedseloverschotten, heeft de benoeming van Sid Baveja als nieuwe Vice President of Operations voor Centraal-Europa (Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Polen en Tsjechië), het VK en Ierland aangekondigd.
Bron: retailtechinnovationhub.com

Nederland: Ruud van Munster volgt John van der Ent op als CEO van Spar Holding B.V.
Spar Nederland heeft aangekondigd dat Ruud van Munster per 1 mei 2025 de functie van CEO van Spar Holdings B.V. zal overnemen. CEO wordt per 1 mei 2025. Na zeven jaar CEO van Spar Nederland te zijn geweest, heeft John van der Ent na overleg met de Raad van Commissarissen zijn functie per 1 februari 2025 om persoonlijke redenen neergelegd.
Bron: spar-international.com

An Post bundelt krachten met Tesco Stronger Starts om duizenden Ierse schoolkinderen te voorzien van verse voedselpakketten
Tesco Ireland heeft een baanbrekende samenwerking aangekondigd met An Post als de nieuwe logistieke dienstverlener voor het Stronger Starts voedselprogramma. Dankzij deze innovatieve samenwerking levert An Post elke week duizenden Tesco Stronger Starts voedselpakketten af bij 240 DEIS basisscholen in het hele land. De gratis pakketten, die door duizenden kinderen worden ontvangen, bevatten een voedzame mix van verse groenten en fruit van het seizoen, waaronder appelen, uien, aardappelen en wortelen.
Bron: retailnews.ie

Zweden: Verslag van ICA Gruppen voor het vierde kwartaal van 2024
ICA Gruppen rapporteerde: De geconsolideerde netto-omzet steeg in het vierde kwartaal met 6,8% tot SEK 40.879 mln. Het bedrijfsresultaat exclusief posten die de vergelijkbaarheid beïnvloeden en IFRS 16 bedroeg SEK 1.405 mln, wat overeenkomt met een operationele marge van 3,4%. ICA Zweden presteerde goed met hogere volumes dankzij een hoger aantal klantbezoeken en een groter marktaandeel voor de ICA-winkels.
Bron: icagruppen.se

VK: Aldi zoekt personeel voor nieuwe winkels
Aldi verwacht dit jaar 1.600 nieuwe winkels te openen in heel het VK als onderdeel van zijn investeringsprogramma van £ 650 miljoen. De discounter heeft momenteel meer dan 1.050 winkels en mikt op een totaal van ongeveer 30 openingen in 2025 - een vergelijkbaar aantal als vorig jaar.
Bron: kamcity.com

Zweden: Greenfood lanceert nieuwe plantaardige eiwitten voor grootkeukens
De toekomst van vegetarische eiwitten is voedzaam, vrij van toevoegingen en ... Zweeds. Er worden nu nieuwe plantaardige producten gelanceerd met ingrediënten als tarwe, haver, erwten en veldbonen. Achter deze innovaties staan de Zweedse spelers uit de voedingssector Ahlströms, onderdeel van Greenfood, en SimSuFoodS.
Bron: greenfood.se

Sainsbury's Local Holburn Circus in Londen kassavrije winkel keert terug naar traditionele kassaoplossingen
In 2021 onderging Sainsbury's Local-vestiging in Holborn Circus een verbouwing om een SmartShop Pick & Go mobile first en kassavrije winkel te worden, aangedreven door Amazons Just Walk Out-technologie. Een woordvoerder van Sainsbury's vertelde RTIH: "SmartShop Pick & Go is niet langer beschikbaar in onze Holborn Circus winkel. We blijven samenwerken met AWS in een reeks projecten en we kijken hoe we technologie kunnen gebruiken om winkelen bij ons in de toekomst nog eenvoudiger en handiger te maken."
Bron: retailtechinnovationhub.com

Kant-en-klare maaltijdservice Factor debuteert in Duitsland
HelloFresh kondigde de lancering aan van Factor, een direct-to-consumer kant-en-klare maaltijdservice in Duitsland. In tegenstelling tot conventionele opties zijn Factor-maaltijden ontwikkeld door diëtisten, vers bereid door chef-koks en gericht op gezondheidsbewuste consumenten die hun dieetdoelen willen bereiken.
Bron: hellofreshgroup.com

VK: Jo Whitfield treedt toe tot de raad van bestuur van Asda
Asda heeft een belangrijke benoeming in de raad van bestuur aangekondigd: Jo Whitfield treedt toe als niet-uitvoerend bestuurder. De stap markeert een terugkeer 'naar huis' voor Jo, aangezien ze eerder acht jaar bij Asda en George werkte vanaf 2008, waar ze een aantal senior leidinggevende posities bekleedde op het gebied van operations, e-commerce, commercial, general merchandise en Asda Money & Mobile.
Bron: corporate.asda.com

Supermarktverkopen stijgen als Britten zich richten op budgetvriendelijk koken
De totale kassaverkoop bij Britse supermarkten steeg met 5,3% in de vier weken tot 27 januari, volgens de laatste gegevens van NielsenIQ (NIQ). Uit de NIQ-gegevens blijkt dat 12% van de huishoudens in het VK de afgelopen vier weken vleesvrije vervangers heeft gekocht, een lichte daling ten opzichte van 14% vorig jaar. Desondanks hielden consumenten vast aan hun gezonde eetgewoonten, met een aanzienlijke groei in vers bereide groenten en fruit. Een opvallende trend in de huidige markt is de toename van zelf koken, waarbij gezinnen steeds vaker thuis koken om geld te besparen. Gegevens van NIQ laten zien dat de helft van de huishoudens in het VK nu elke dag of op de meeste dagen zelf kookt, waarbij ongeveer 16% dit vaker doet tegen de achtergrond van stijgende kosten voor levensonderhoud.
Bron: retailgazette.co.uk

Circle K gebruikt Relex Diagnostics om de winkelprestaties in het Europese netwerk te verbeteren
Relex Solutions heeft haar samenwerking met Circle K verder uitgebreid. Relex Diagnostics zal door de retailer worden geïmplementeerd om de zichtbaarheid van de hoofdoorzaken van stockouts te verbeteren en de productbeschikbaarheid te verhogen. Met meer dan 4.800 winkels onder het Circle K-merk in Europa beschikt Circle K over een uitgebreid retailnetwerk dat brandstof, oplaadpunten voor elektrische voertuigen, verse levensmiddelen en dranken aanbiedt.
Bron: retailtechinnovationhub.com