Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spaanse San Cayetano viert 50-jarig bestaan

De Spaanse coöperatie San Cayetano heeft onlangs zijn algemene ledenvergadering gehouden, waarbij werd stilgestaan bij het 50-jarig bestaan. Tijdens het evenement blikten de leden en telers terug op de behaalde successen en bespraken ze de uitdagingen en plannen voor de toekomst.

Het bedrijf werd in oktober 1975 opgericht door tien telers, die samen de merknaam Alpi creëerden. Deze naam is een samenvoeging van alcachofa (artisjok) en pimiento (paprika), de gewassen die ze destijds teelden. Alpi is nog steeds het belangrijkste merk van de coöperatie die levert aan supermarkten en groothandelaren in heel Europa.

Ondertussen is de derde generatie aan zet en beschikt San Cayetano over moderne verpakkingsfaciliteiten. Paprika en grapefruit zijn de belangrijkste producten, maar het bedrijf teelt ook pompoenen, mini-Romaine sla, ijsbergsla, venkel, selderij, aloë vera, citroenen en limes.

In het afgelopen boekjaar behaalde het bedrijf een omzet van €47,7 miljoen – een record. "Dankzij ons brede teeltassortiment kunnen we jaarrond werk bieden, zowel op het land als in het pakstation", zegt directeur Juan Carlos Martínez.

Sommige producten, zoals pompoen en grapefruit, worden jaarrond geleverd. "Ondanks schommelingen in de vraag zien we een stijgende trend in de pompoenenconsumptie", aldus Martínez. Voor grapefruit wordt de eigen oogst aangevuld met import van het zuidelijk halfrond. "Zo kunnen we onze klanten 365 dagen per jaar beleveren", voegt hij toe.

Ondanks de groei blijft de sector in de regio Murcia kampen met grote uitdagingen. Waterschaarste, een tekort aan arbeidskrachten en stijgende teeltkosten zorgen voor druk op de bedrijven. "Nieuwe regels en strengere wetgeving rondom watergebruik raken de concurrentiepositie van de sector. Ook het vinden van personeel, zowel op het land als in het pakstation, blijft lastig", legt Martínez uit.

Toch blijft de directeur van San Cayetano positief. "Met een nieuwe generatie die klaarstaat om het bedrijf voort te zetten, blijven we ons inzetten voor groei – zowel in volume als in waarde. Ondanks de forse kostenstijgingen van de afgelopen jaren hebben we bewezen dat we kunnen blijven groeien en het enorme potentieel van onze telers kunnen benutten", besluit de directeur.

Voor meer informatie:
Juan Carlos Martínez
SAT San Cayetano
Av. de Tarquinales, 16
30730 San Javier (Murcia) – Spanje
Tel: +34 968 58 01 11
[email protected]
www.satsancayetano.es