Jumbo trapt een grootschalige donatieactie voor de lokale voedselbanken af met een schenking van 1.000 boodschappenpakketten ter waarde van in totaal ruim € 50.000. In de komende weken wil Jumbo deze schenking uitbreiden met nog eens duizenden supermarktproducten voor zoveel mogelijk voedselbanken in Nederland. Klanten van Jumbo worden hierbij om hulp gevraagd. Sinds begin dit jaar kunnen zij bij Jumbo sparen voor een boodschappenpakket ter waarde van ruim vijftig euro. Klanten kunnen dit pakket voor het eigen gezin gebruiken, of (deels) doneren aan een voedselbank in de buurt, zo meldt de supermarktketen.
Samen voor een betere buurt
Marjolein Verkerk, manager MVO bij Jumbo Supermarkten vertelt bij de uitreiking van de 1.000 pakketten: "Als familiebedrijf voelen we ons verantwoordelijk om de wereld iedere dag een beetje beter te maken, voor de huidige én toekomstige generaties. Samen met onze collega's uit onze winkels gaan we iedere dag voor een betere buurt door klanten, buurtgenoten en partners met elkaar te verbinden. Wij geloven dat we met onder andere voeding een bijdrage kunnen leveren aan de verbinding tussen mensen voor een betere buurt. Winkels organiseren daarom deze weken lokaal een voedselbankactie om zo een stap te zetten voor buurtgenoten die wat extra's kunnen gebruiken."
Elke euro donatie, twaalf euro maatschappelijke waarde
Het belang van hulp aan de Voedselbank is groot. Elke gedoneerde euro aan de voedselbank levert twaalf euro aan maatschappelijke waarde op. Dat blijkt uit het onderzoek 'Wat is de sociale impact van Voedselbanken Nederland', dat is uitgevoerd door Deloitte. Paul van Berkel, vicevoorzitter van Voedselbanken Nederland is daarom blij met het gebaar van Jumbo én haar klanten: "Voedselbanken Nederland en de aangesloten lokale voedselbanken draaien volledig op donaties en de inzet van vrijwilligers. Dat heeft echt veel impact. Als we voor alle voedseldonaties zouden moeten betalen en alle vrijwilligers zouden vervangen door betaalde krachten, dan zou de maatschappelijke waarde van de investering teruglopen van 12 euro naar 1 euro. Zo belangrijk zijn donaties van bedrijven als Jumbo dus. En niet te vergeten de door de niet aflatende inzet van onze vrijwilligers die zich gemiddeld 8 uur per week voor onze organisatie inzetten."
AH: 'Op een lege maag kun je niet leren'
Albert Heijn heeft tijdens deze dagen ook een actie gestart voor de Voedselbank: 'Op een lege maag kun je niet leren'. AH-klanten die de Voedselbank willen steunen, kunnen meedoen aan de actie. Dagelijks komen 37.500 kinderen met een lege maag op school. Goed eten en drinken is voor iedereen belangrijk, zeker voor schoolgaande kinderen, zo geeft de supermarktketen aan. Van maandag 3 februari tot en met zondag 9 februari krijgen klanten 10% korting op een aantal geselecteerde producten die ze kunnen doneren.
"Bij Albert Heijn werken wij vanuit onze missie 'Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.' aan een gezondere, sociale en duurzame samenleving. Helaas zien wij dat beter eten niet voor iedereen in Nederland vanzelfsprekend is. Samen met Voedselbanken Nederland starten wij vanaf maandag a.s. weer de inzamelingsactie 'Op een lege maag kun je niet leren'. Dit initiatief is onderdeel van ons Voor Elkaar-programma waarmee wij samen met onze maatschappelijke partners, klanten en collega's anderen willen helpen", aldus Johan van der Zanden, directeur marketing & communicatie bij Albert Heijn, eerder over de actie.
"Albert Heijn is al meer 10 jaar de grootste landelijke partner van Vereniging van Nederlandse Voedselbanken", stelt woordvoerder Maud Burgers tegen Distrifood. "Jaarlijks doneert Albert Heijn producten met een waarde van €4,3 miljoen. Daarnaast organiseert Albert Heijn twee keer per jaar de landelijke inzamelingsactie 'Op een lege maag kun je niet leren' samen met winkels, vrijwilligers en klanten."
Bron: Jumbo