Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Naam teler vermelden heel gewoon geworden in toprestaurants"

Rushton's Greengrocer, onderdeel van de Thorogood Group die al sinds 1922 groenten en fruit teelt en verkoopt, is aanwezig op alle drie de groothandelsmarkten in Londen en levert zuivel-, ambient- en diepvriesproducten, evenals verse groenten en fruit aan foodserviceklanten in heel Londen en de Home Counties. Het bedrijf heeft onlangs ook geïnvesteerd in het leveren van gefermenteerde voedingsmiddelen zoals zuurkool, kimchi en sauzen.



Will Thorogood, directeur, zei dat ze altijd aan foodserviceklanten hebben geleverd en dat hij nu ook een toename ziet in de vraag naar leveringen vanuit de groothandel. "In de groothandel zien we een trend naar meer leveringen van gepalletiseerd fruit. Dit stelt ons in staat om bestaande klanten een betere service te bieden en nieuwe klanten te werven. De uren van de groothandelsmarkten zijn niet voor iedereen handig, vooral niet voor onze retailers."



"We hebben de afgelopen jaren veranderingen gezien in de restaurantsector. Velen hebben het aantal couverts teruggebracht en zijn minder dagen per week open om winstgevender te worden. Het grootste probleem was arbeid, zowel wat betreft beschikbaarheid als kosten. De verhogingen van het minimumloon zijn een uitdaging geweest en nu worden restaurants en alle anderen in het VK geconfronteerd met een verhoging van de National Insurance-betalingen, dus het zal allemaal nog duurder worden."

Veel restaurants, vooral die in het topsegment, proberen zo veel mogelijk Britse groenten en fruit te gebruiken en noemen graag de telers van de groenten en het fruit op het menu.



"Het noemen van de teler is heel gewoon geworden in de toprestaurants, ze willen heel graag weten wat er in het seizoen is en welke nieuwe producten en variëteiten er beschikbaar zijn. Dit wordt al een tijdje gedaan met vlees en vis, en we zien het nu ook een trend worden voor AGF. Bij producten als asperges bijvoorbeeld wordt de teler genoemd, consumenten reageren hier goed op en vinden de seizoensgebondenheid van de gerechten leuk."

Er moet wel een balans zijn tussen de prijs van Britse groente en die van geïmporteerd fruit en iedereen let op zijn winstmarges. "Als dit goed wordt gedaan en het menu echt seizoensgebonden is, dan zijn de prijzen goed, want seizoensgebonden groente en fruit zijn goedkoper dan import, maar onze Britse telers zijn, net als die over de hele wereld, overgeleverd aan de genade van het weer. Op dit moment zijn Yorkshire geforceerde rabarber en wilde knoflook in het seizoen, over drie weken hebben we de eerste Britse komkommers, gevolgd door tomaten en paprika's."


Afvalbeheerstrategie
Eerder deze maand kondigde Rushton's aan dat ze het Zero Waste to Landfill certificaat hadden behaald. "Onze uitgebreide afvalbeheerstrategie zorgt ervoor dat alle bijproducten worden hergebruikt, gerecycled of gecomposteerd, in lijn met ons streven naar een circulaire economie en het minimaliseren van onze ecologische voetafdruk. Dit is een vereiste die uiteindelijk voor iedereen zal gelden en we vinden dat we voorop moeten lopen. We werken ook samen met onze telers om de CO2-uitstoot te meten en te verminderen. Deze prestatie bouwt voort op ons recente succes bij het behalen van de ISO 14001-certificering en weerspiegelt onze voortdurende inzet voor milieubeheer en duurzaamheid."

Voor meer informatie:
Hannah Turner
Rushton's
Tel: +44 (0) 7495 850971
[email protected]
www.rushtonsgreengrocer.co.uk