De Britse retailer Tesco voert een van de grootste onderzoeken uit naar de voorkeuren van Britse consumenten voor druiven om beter te begrijpen wat hun aankoopbeslissingen beïnvloedt.
Het onderzoek, Fruitology genaamd, vindt plaats in Tesco-winkels in heel het VK als reactie op de toenemende variëteit aan smaak- en textuurprofielen van druiven die mogelijk wordt gemaakt door de vooruitgang in de ontwikkeling van natuurlijke rassen.
Het onderzoek, dat wordt uitgevoerd in samenwerking met de in Peterborough gevestigde fruitimporteur AMT Fresh, het moederbedrijf AMFresh Group en de wereldwijde fruitontwikkelaar BloomFresh, heeft als doel te bepalen of consumenten de voorkeur geven aan druiven op basis van textuur of smaak. Om de voorkeuren van de consument te beoordelen, verkoopt Tesco druiven in verpakkingen die gelabeld zijn op één van de drie hoofdkenmerken tropische smaak, kandijsmaak en knapperigheid.
De eerste feedback van de proef, die wordt uitgevoerd in 220 grote Tesco-winkels, geeft aan dat consumenten in het VK voornamelijk druiven selecteren op basis van textuur, gevolgd door tropische smaak, waarbij de snoepsmaak de minst invloedrijke factor is.
Tesco fruit technical manager James Cackett merkte op dat, hoewel veel consumenten misschien denken dat er maar drie druivensoorten zijn - rood, groen en zwart - het aanbod van beschikbare druiven de afgelopen decennia aanzienlijk is uitgebreid dankzij natuurlijke veredelingstechnieken gericht op het verbeteren van smaak, knapperigheid en zoetheid.
"Dankzij de vooruitgang in de veredelingstechnologie zijn er nu honderden nieuwe druivenrassen beschikbaar, waardoor we consumenten opties kunnen bieden die het beste bij hun voorkeuren passen", aldus Cackett. "De proeven helpen ons beter te begrijpen welke eigenschappen het belangrijkst zijn voor onze consumenten." AMT Fresh, dat ook andere groenten en fruit aan Tesco levert, is betrokken geweest bij initiatieven om nieuwe fruitvariëteiten op de markt te brengen in het VK.
Rachel Botha, hoofd commercie bij AMT Fresh, benadrukte het belang van het onderzoek en beschreef het als het meest uitgebreide onderzoek in zijn soort in het VK om de consumptiepatronen van druiven te begrijpen. "We werken samen met grote bedrijven in de veredeling van fruit om de variëteiten te leveren die consumenten in het VK consistent in de supermarkt willen zien. Vooruitgang in de technologie stelt ons nu in staat om dat te bereiken," zei Botha.
Het Fruitology-project, voegde ze eraan toe, weerspiegelt de voortdurende ontwikkelingen in veredelingsprogramma's, de bereidheid van telers om nieuwe variëteiten te testen en Tesco's inspanningen om het productaanbod beter af te stemmen op de voorkeuren van de consument. De proefresultaten zullen naar verwachting inzichten opleveren die van invloed kunnen zijn op de toekomstige selectie en marketing van druiven voor de retail in het VK.
Voor meer informatie:
Tesco
Tel: +44 (0) 330 6780 639
[email protected]
www.tescoplc.com