Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uit de oude doos: Hubert Goossens in Tervuren: "Klanten kunnen dienstverlening stimuleren"

In Primeur nummer 6 van 18 juli 1986, het jaar waarin hét Nederlandse vaktijdschrift voor de AGF-sector het levenslicht zag, een artikel over de groentewinkel van Hubert Goossens in het Belgische Tervuren. Op de foto's nog onverpakte groenten, maar al wel een vitrine met rauwkost. De groentespecialist geeft goede raad voor een goedlopende winkel.

Hubert Goossens in Tervuren: "Klanten kunnen dienstverlening stimuleren"

"Klanten kunnen een goede bijdrage leveren aan de dienstverlening door de winkelier. Bijvoorbeeld door te vragen naar bepaalde soorten groenten of fruit, die nog niet tot het assortiment behoren. Of door er op te attenderen dat in een bepaalde tijd van het seizoen sinaasappelen aan de droge kant zijn. Een winkelier die prijs stelt op een goede klantenbinding doet er goed aan zich dit soort consumenteninformatie ter harte te nemen. Op die manier ontstaat een goede wisselwerking tussen de winkelier en zijn klanten."


Hubert en zijn vrouw Godelieve Goossens in hun goedverzorgde winkel in Tervuren

Dat is de praktijkervaring van Hubert Goossens (43) die met zijn vrouw Godelieve (40) in de Kerkstraat te Tervuren (B) een gespecialiseerde groenten- en fruitzaak drijft. Vijftien jaar gele-den namen ze de in hetzelfde pand gevestigde AGF-winkel over. Twee jaar geleden werd het interieur verbouwd tot wat het nu is: een door een efficiënte opstelling van de voorraadrekken goed overzichtelijke ruimte, waarin duidelijk veel zorg wordt besteed aan de presentatie van de verschillende produkten. "Wij vonden het erg belangrijk dat de klanten goed kunnen zien wat ze kopen. Daarom bij ons geen volgeladen bakken en kartons, maar zoveel mogelijk een enkele laag waardoor het produkt goed tot zijn recht komt", zegt de heer Goossens.


Ook in rauwkostgroenten en salades is Hubert Goossens goed gesorteerd

Rauwkost
Bijzonder goed is het echtpaar Goossens te spreken over de verkoop van rauwkostgroenten en salades waarvoor zij de beschikking hebben over een koelvitrine van het merk Costan. De groenten voor de rauwkost worden in de winkel zelf gesneden. "Dan kunnen de klanten met eigen ogen zien dat we hiervoor alleen verse groenten van de beste kwaliteit gebruiken."

De heer Goossens voegt er aan toe dat de grote vraag naar rauwkost vooral afkomstig is van de talrijke Nederlandse gezinnen die in Tervuren wonen, van wie de man of de vrouw (of wellicht beiden) verbonden is aan de hoofdzetel van de EEG te Brussel. "Maar ook de Belgen beginnen de rauwkost meer en meer te waarderen." Een artikel dat na afloop van het verse fruitseizoen eveneens bij Goossens uitstekend loopt zijn gedroogde zuidvruchten. In de winterperiode wordt een groot deel van de winkel voor dit produkt vrijgemaakt.


Aan de presentatie van de produkten wordt grote zorg besteed

Uitbreiding
Met name ten behoeve van de verkoop van rauwkost en salades is Hubert Goossens van plan zo mogelijk dit jaar nog zijn winkeloppervlak uit te breiden. De benodigde ruimte zou beschikbaar moeten komen na de verhuizing van het gezin naar een andere woning in Tervuren. De woonkamer achter de winkel zou dan bij de verkoopruimte getrokken worden.

Toen Hubert en Godelieve Goossens vijftien jaar geleden hun winkel in de Kerkstraat betrokken was de branche hen allerminst vreemd, want beiden zijn met de groententeelt opgegroeid. Hij heeft zich jaren op de teelt van speciaal witloof toegelegd. Het echtpaar heeft een zoon van 17 en een dochter van 16. Die steken hun ouders in de winkel als het nodig is graag een handje toe.

Dagelijks doet Hubert Goossens zijn inkopen op de Vroegmarkt in Brussel. "In de loop der jaren ben ik er wel achter gekomen dat de beste reklame voor een groenten- en fruitzaak is om elke dag verse produkten en de beste kwaliteit die er maar te koop is, in de winkel te hebben. In het fruitseizoen koop ik het liefst binnenlands fruit. Helaas heb ik met het Kaapse fruit de laatste tijd niet zulke goede ervaringen. Doordat de verpakking namelijk veel te wensen overlaat zit ik met veel afval opgescheept. Als ik van een kist drie kilo goed fruit overhoudt, is het veel. Zoiets mag natuurlijk niet gebeuren."


De voorzijde van de groenten- en fruitzaak van Hubert Goossens in de Kerkstraat te Tervuren

Beunhazen
Het moet Hubert Goossens van het hart dat kennelijk nog veel mensen weinig waardering hebben voor het beroep van groenten- en fruitwinkelier. Volgens hem komt dat doordat er op de weekmarkten te veel beunhazen aan het werk zijn die het met de kwaliteit van hun waar niet al te nauw nemen. Groenten en fruit zijn geen produkten waarmee je kan stunten. Versheid en goede kwaliteit hebben nu eenmaal hun prijs. Wanneer je dik onder de gangbare prijs gaat verkopen vertrouwen de mensen het niet meer. Gelukkig zijn er meer dan genoeg detaillisten - en hun aantal groeit nog steeds - die het tegen de markt en grootwinkelbedrijven kunnen opnemen als het gaat om persoonlijke dienstverlening en vlotte bediening. Ook worden steeds meer mensen het beu om in een lange rij voor de kassa te staan."


Diverse soorten groenten liggen goed zichtbaar op een rij en onverpakt in de schappen

Uitdaging
Hubert Goossens zegt tenslotte het nog iedere dag een uitdaging te vinden om van de Vroegmarkt met het beste fruit en de beste groenten en als het even kan met primeurs terug te keren. "Dat ben ik wel aan mijn goede klanten verplicht. Velen van hen komen uit de diplomatieke wereld. Dat kan ook niet anders als je bedenkt dat Tervuren de woonplaats is van mensen die 67 nationaliteiten vertegenwoordigen. Ja, ik geef grif toe dat die internationale clientèle onze zaak alleen maar goed heeft gedaan."

Bron: Primeur | Jaargang 1 | Nummer 6 | 18 juli 1986