Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
SAFTA wil fruit een gezicht geven

"We zijn onze eigen hoekje aan het creëren, waar we verandering teweeg willen brengen"

Tholen - Begin vorig jaar zag de South American and African Fruit Trade Association (SAFTA) het levenslicht met als doel een gelijkwaardige onderhandelingspositie te creëren voor exporteurs, waarbij objectief naar product wordt gekeken, en hen daarnaast te onderrichten in de benodigdheden om hun product op de Europese markt onder te brengen. Na een jaar zien Michiel en Jeroen Den Haerynck van SAFTA dat er een mooie groei is bewerkstelligd, maar dat de grootste uitdaging nog altijd is om het verhaal op de juiste manier te vertellen.

SAFTA is dus eigenlijk begonnen met het idee om exporteurs een gelijkwaardige plaats in de keten te geven. "Er wordt vaak misbruik gemaakt van Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse, maar ook Aziatische exporteurs naar Europa. Als er iets mis ging in de keten, werden kosten vaak op hen verhaald of ze werden gedwongen akkoord te gaan met de goedkoopst mogelijke prijs", zo vertelt Jeroen Den Haerynck, die dit jarenlang heeft gezien in zijn tijd bij surveykantoor MTSL Surveys en later kwaliteitscontroleur Quality Studio. "Daar wilden we wat aan doen. En ik kan wel zeggen dat het tot nu toe een jaar van vallen en opstaan geweest is. Het is veel uittesten, met mensen praten, maar we zien dat we al het een en ander hebben kunnen realiseren."


Het team van SAFTA

"De exporteurs waarmee we gewerkt hebben, zijn tevreden, dus dat laat ons zien dat dit concept het juiste concept is. Zij zijn ook onze beste advocaten tegenover potentiële nieuwe relaties. Alleen ervaren we dat het nog altijd heel wat energie en overtuigingskracht vraagt om hen in een ander systeem te laten denken", gaat Jeroen verder. "Kijk, als ik, bij wijze van spreken, zeg dat ik voor hen een opbrengst van 30.000 euro per container kan realiseren en een ander zegt dat hij 50.000 euro per container zal betalen, dan is voor velen de keuze al snel gemaakt voor de 50.000 euro. Alleen weet men dan niet dat zij hierover nog allerlei kosten af moeten dragen en dat hij uiteindelijk maar 25.000 euro overhoudt, terwijl hij 50.000 euro had verwacht. Dan zien ze wat wij bedoelen. Wij garanderen hem een minimale marge op zijn kosten."

"Dat is het concept van eerlijke handel, die wij willen drijven. Als er winst is, delen we de winst met hem en als de markt in elkaar duikt, zorgen we er toch voor dat hij zijn minimaal gegarandeerde minimaal gegarandeerde marge op de kostprijs krijgt. Laatst hebben we dit nog gehad. Iemand was zijn complete volumes kwijt in transport, maar toch hebben wij de kostprijs aan hem betaald. De exporteur kan er niets aan doen dat er van alles mis gaat als zijn goederen twee maanden onderweg zijn met een rederij. Daarvoor ben je uiteindelijk verzekerd bij ons en het is dan mijn probleem om het geld bij de ander te recupereren, maar die exporteur wordt betaald. Dat is de essentie van ons verhaal. De exporteur mag niet lijden onder zaken die buiten zijn schuld om gebeuren. Dat geldt in transport, maar in eigenlijk alle delen van de keten."

Aan de andere kant stelt Jeroen echter ook dat hierbij verantwoordelijkheden voor de exporteur komen kijken. "Wij willen een eerlijke, transparante en gelijkwaardige keten, maar dan is de andere zijde dat de kwaliteit van de goederen ook tiptop in orde moet zijn. Ook daar houden we ons mee bezig. Als dit niet zo is, heeft hij een hele slechte aan ons. Dat zijn de afspraken die gemaakt worden, maar hier helpen we ze ook bij. En we zien dat deze manier van werken gewaardeerd wordt. Met name exporteurs uit Afrika gaan in het verhaal mee. Zuid-Amerikaanse exporteurs zijn al wat langer op de markt en die hebben vaak nog vertrouwen in het oude systeem, dus dat duurt wat langer, maar in Afrika werken we inmiddels al in verschillende markten. Bovendien hebben we de voorbije weken ook wat producten over laten vliegen vanuit Azië om hier op de markt te zetten. Sommigen hebben dan wat hulp nodig in certificering, maar daar proberen we ze ook bij te assisteren. We willen dat de bedrijven gewapend zijn om zich op de Europese markt te profileren."

Mentaliteitswijziging
Een nobel streven dus, maar een die niet altijd zonder slag of stoot te bewerkstelligen is. "Nee, dat hebben we wel gemerkt", vult Michiel aan. "In het afgelopen jaar hebben we dan ook veel kennis opgedaan in de manier van werken. Ten eerste was dit met name in de manier waarop we het verhaal vertellen tegenover relaties. Het is voor hen echt een mentaliteitswijziging. Door veel gesprekken op beurzen etc. werd ons al snel duidelijk dat er bepaalde verwachtingen worden gecreëerd door de markt die vaak niet worden ingelost. Mensen stoppen bij de verwachtingen en vergeten wat de realiteit kan zijn. In dat opzicht zijn wij bijna tegen de perceptie van de markt aan het vechten. Hierbij hebben verschillende continenten een verschillend perspectief, dus moet je het verhaal ook hebben voor zowel Zuid-Amerika, als Afrika en Azië, want iedereen loopt tegen andere problemen. Het is wel echt ons verhaal, maar we moeten dit aanpassen op het perspectief van de exporteur."

"Ten tweede hebben we geleerd dat de markt heel receptief is voor informatie. Het is ook de reden dat we begonnen zijn met e-mailcampagnes, waarmee we continu de mensen proberen te onderrichten en toegang te geven tot educatie. Hoe meer je weet van de markt, hoe meer je weet dat het anders kan. Dat je niet tevreden hoeft te zijn met minimale prijzen, maar een eerlijk zakcentje verdient", gaat Michiel verder. "Ten slotte kopen exporteurs hun goederen ook vaak in bij derden. We hebben dus geleerd dat we onze boodschap verder moeten brengen dan alleen de exporteurs, maar ook bij de telers. De eerste stap in supply chain meekrijgen. Uiteindelijk wil je stabiliteit door de hele keten. Initieel dachten we dat dit vanzelf zou komen, maar we realiseerden ons dat we de keten open moesten breken. De kostenstructuur van de avocado, maar ook vele andere producten, vast moesten stellen, zodat we precies weten wat eenieder hoort te verdienen. In die drie onderdelen zijn we volwassen geworden in onze communicatie en zien we dat we de exporteurs mee hebben gekregen."

Avocado een gezicht geven
Voor 2025 hoopt het tweetal in ieder geval weer mooie stappen te kunnen maken. "Ik denk dat we ons plaatsje aan het vestigen zijn. We zijn met enkele grote bedrijven bezig om hen te helpen in de procurement van bepaalde producten waar zij geen kaas van gegeten hebben", legt Jeroen uit. "Dan zien ze dat wij de nodige (logistieke) partners hebben om groupage te organiseren met 5 pallets van dit en 7 van dat. Dat je hen iets aan kunt bieden, waar ze zelf geen zin in hebben. Uiteindelijk pakken we natuurlijk niet alles aan. We zijn selectief in wat we aannemen, want als we iets doen, moeten we het goed doen. Uiteindelijk blijft ons doel om kleine en middelgrote exporteurs te helpen hun product in Europa, of incidenteel in andere delen van de markt, te vermarkten. En daarbij moeten we onszelf niet voorbij lopen."

Toch ziet SAFTA haar organisatie inmiddels ook groeien. "Waar het begon met adviseurs in eigenlijk alleen Chili, hebben we nu mensen in Colombia, Peru, maar ook Afrikaanse landen als Kenia en Tanzania, die allemaal zeer dicht bij de lokale markt staan. Bovendien hebben we in België Nicolai Fruit mogen verwelkomen als preferred partner. We zoeken eigenlijk een partnerschap tussen de verschillende aangesloten exporteurs en Europese bedrijven die dezelfde visie van transparantie en belangenbehartiging voor de exporteurs voor ogen hebben. Uiteindelijk is het doel om in elk land een dergelijke preferred partner te vinden."

En dus wordt er met vertrouwen naar het komende jaar gekeken. "Aan het einde van de rit maakt het weinig uit wat de markt doet, maar wij zijn onze eigen kleine hoekje aan het creëren waarin we verandering teweeg willen brengen. En vanuit dat hoekje gaan we dit verder uitbouwen. Ik denk dat 2025 ook het jaar gaat zijn, waarbij die eerste stap naar verbreding echt genomen gaat worden. We zijn niet de grootste en hoeven dit ook niet te worden, maar ik denk dat we echt impact kunnen maken. Onze mensen kennen de regio's, de telers, hun families. Ze zijn onderdeel van community. Op deze manier willen we de avocado of de mango in de supermarkt een gezicht geven."

Voor meer informatie:
SAFTA
11 Noordkaai
2170, Antwerpen, België
Tel.: +32 477 687 639
[email protected]
www.fruittradeassistance.com