Tholen - Het is op dit moment wat rustiger op de aardappelmarkt, maar toch wordt er gesproken van een aparte situatie, zo beschrijft Bart Nemegheer van De Aardappelhoeve. "De afzet is tot nu toe goed verlopen, maar januari is altijd wat rustiger, en zeker de tweede helft. Dat horen we ook bij collega's, maar in februari trekt dit altijd wel weer aan. Wel is de markt apart te noemen, want er zijn op korte termijn sterke prijsstijgingen voor, met name, industrie- en frietaardappelen. Echter, de versmarkt en de industrie volgen ook."
Reden hiervoor is, zo stelt de teler/handelaar, dat de verschillende landen hun oogst toch wat hadden overschat. "Vlak na het inschuren kwamen er wel wat problemen aan het licht in heel wat partijen", legt Bart uit. "Dat heeft in het begin zijn effect op de markt gehad, want die werden in snel tempo verwerkt door de industrie. Toch is dit ondertussen wel achter de rug en werd duidelijk dat de opbrengsten over het algemeen minder waren dan men overal had ingeschat. In zowel België, Nederland als Duitsland werd de oogst overschat en dan zie je hoe snel de prijzen de lucht in kunnen schieten."
"Ik verwacht ook dat dit nog wel even door zal trekken", gaat hij verder. "Vrijdag gingen we al naar noteringen van richting de 300 euro per ton en je hoort dat er al meer wordt betaald dan de Belgapom noteringen voor goede partijen vrije aardappels, dus dit zal niet snel veranderen. Vroeger ging de notering met centen omhoog, maar inmiddels springen we in trappen van 5 cent, dus je kunt wel stellen dat er veel beweging in de markt zit."
Zo veel mogelijk vastleggen
Toch is er dus veel vraag, die, ondanks de zeer hoge prijzen, ook aanwezig blijft. "Iedereen probeert simpelweg de vrije aardappels die er zijn vast te krijgen. Zeker richting het einde van het seizoen. Je weet op voorhand niet wat het seizoen gaat doen. Gaat het een droge lente worden of wordt het weer zoals vorig jaar met veel nattigheid en laat poten? We denken dat het allemaal wel een keer stopt, maar voorlopig hebben we al anderhalf jaar veel water. Dan kunnen de prijzen de lucht inschieten richting het einde van het seizoen. Daardoor wil iedereen nu mooie prijzen betalen om alles maar zo veel mogelijk vast te leggen, zodat ze aan het einde van het seizoen de vrije markt links kunnen laten liggen. Vorig jaar zijn de prijzen in de laatste maanden tot 650 euro per ton doorgestegen, dus dan wil je niet nog aardappelen nodig hebben."
Verse aardappelverkoop stagneert
Waar Bart vorig jaar nog een opvallende stijgende lijn zag in de verkoop van verse aardappelen in de retail, stagneert het toch weer een beetje dit seizoen. "Je ziet dat de stijgende lijn vooral zit in de bewerkte en verwerkte aardappel. Vers blijft moeilijk, omdat jonge mensen geen aardappels meer willen schillen om op het menu te zetten. Het is eigenlijk opvallend, omdat iedereen de mond vol heeft van duurzaamheid en gezondheid, maar dan kom je toch al snel bij de aardappel terecht. Die staat in elk land in de achtertuin, is gezond en duurzaam, dus heeft alle troeven om zeer gewaardeerd te worden, maar toch haken jonge mensen af. Zij kiezen voor gebruiksgemak. Aardappelen zijn nog altijd de hoofdbegeleider bij maaltijden, maar we zien dat het steeds moeilijker wordt om dat te behouden. Consumentenpatronen veranderen nu eenmaal, dus het is aan ons om manieren te zoeken om mensen aan de aardappel te houden."
Nieuw bakaardappelen The Potato Chef
Voor De Aardappelhoeve is dat men haar merk The Potato Chef, waarmee ze verschillende (zoete) aardappelbereidingen op de markt brengen. "Hiermee zijn we constant aan het kijken naar nieuwe ontwikkelingen. Nu zagen we bijvoorbeeld dat in Duitsland de aardappelconsumptie nog altijd het dubbele is van België met ruim 40 kilo per capita, dus zijn we gaan kijken hoe zij de aardappel zo goed op het menu konden houden. Maar je ziet daar, als je een wegrestaurant in loopt, dat er ook wel friet is, maar de hoofdmoot is 'bratkartoffelen', of gebakken aardappels, waardoor wij hebben besloten ook een variant bakaardappels te lanceren die makkelijk te bereiden en onmiddellijk klaar is. Bovendien hebben we er ui en knoflook aan toegevoegd, zoals in Duitsland. Deze hebben we gelanceerd en dat loopt echt super. Mensen willen een makkelijke, gekruide variant. Kant-en-klaar opbakken en dat wordt heel goed opgepikt. Deze nemen we ook mee naar de Fruit Logistica, dus het is kijken welke landen er allemaal mee aan de haal gaan."
Zoeken om uien geplaatst te krijgen
Naast aardappelen is De Aardappelhoeve ook actief in de uien. "Daar is het dit jaar nog wel wat uitdagend. De opbrengst was een stuk minder, omdat iedereen laat heeft kunnen zaaien. Bovendien zijn er door de regen ook kwaliteitsproblemen. Gelukkig hebben wij goede droogsystemen, waardoor we alles goed hebben kunnen drogen en bewaren, maar je ziet dat de markt zoekende is. Door alle kwaliteitsproblemen trekken de prijzen niet echt aan en is het zoeken om alle partijen geplaatst te krijgen. Over onze uien zijn we echter zeer tevreden en die vinden hun weg goed naar de Belgische retailmarkt. Daarnaast hebben we ook sjalotten, maar daar is echt een tekort. Frankrijk heeft minder geoogst vanwege de regen. Zeker in de Loire streek zijn er veel partijen op het veld gebleven, waardoor we werken met zeer hoge prijzen in de sjalotten."
De Aardappelhoeve is ook te vinden op de komende Fruit Logistica: Hal 27, Stand B-44
Voor meer informatie:
Bart Nemegheer
De Aardappelhoeve
Putterijstraat 7A
8700 Tielt (België)
Tel.: +32 (0)477 29 17 84
[email protected]
www.deaardappelhoeve.be