Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Peru stevent af op druivenexport van 80 mln kartons

Peru heeft dit druivenseizoen (cijfers tot en met week 3) al de export van 2023-24 geëvenaard: 64 miljoen kartons. Met nog zo'n drie piekweken te gaan in de regio Ica en vervolgens ongeveer tien weken met afnemende volumes, lijkt het erop dat de voorspelde 78 miljoen kartons gehaald zullen worden. Mogelijk wordt zelfs de grens van 80 miljoen kartons overschreden, zo stelt Benjamín Cillóniz, directeur van Exportadora Safco Perú.

De grootste zorg dit seizoen is het gebrek aan containers en de logistieke problemen in de haven van Callao. "Als we vorig jaar niet hadden geïnvesteerd in de haven van Pisco, waren we in grote problemen gekomen. We moeten blijven werken aan het ontlasten van Callao door de havens van Pisco en Chancay verder te ontwikkelen", aldus Cillóniz.

Een opvallende ontwikkeling in 2024 was de start van directe verschepingen naar de Verenigde Staten via bulktransport vanuit Pisco. Hoewel dit een belangrijke stap is, benadrukt Cillóniz dat deze methode meer planning en samenwerking vereist om problemen zoals dit seizoen te voorkomen. "Het is een misvatting van rederijen om te denken dat zij alleen met importeurs moeten onderhandelen. In Peru zijn grote geïntegreerde exporteurs de drijvende kracht achter onze export. Zij zorgen voor de benodigde schaal en hebben de expertise om logistieke uitdagingen, zoals koelopslag, transport en inspecties, te managen", legt hij uit.

Cillóniz wijst erop dat het de exporteurs waren die ervoor zorgden dat containerschepen Pisco in hun vaarroutes opnamen. Diezelfde exporteurs zullen ook de levensvatbaarheid en duurzaamheid van bulktransport per schip waarborgen. "Bulktransport is essentieel om onze afhankelijkheid van containers en risico's zoals stakingen in de logistieke keten te verminderen", besluit hij.

Bron: agraria.pe

Publicatiedatum: