Na de wapenstilstand tussen Israël en Hamas die is ingegaan op 19 januari hebben de Houthi-rebellen aangekondigd dat ze geen aanvallen meer zullen uitvoeren op koopvaardijschepen die geen verband houden met Israël. De volledige stopzetting van vijandelijkheden is echter afhankelijk van de integrale uitvoering van het akkoord. Ze waarschuwden dat ze hun aanvallen zullen hervatten als de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk of Israël agressieve acties ondernemen tegen Jemen.
Volgens Simon Heaney, Senior Manager Container Research bij Drewry, zijn sinds november 2023 meer dan 100 schepen aangevallen door de Houthi's. Dit resulteerde in twee gezonken schepen, vier doden en 25 bemanningsleden van de Galaxy Leader die werden gegijzeld. Deze incidenten leidden tot een afname van scheepsbewegingen door het Suez-kanaal. Veel rederijen kozen ervoor om via alternatieve routes, zoals Kaap de Goede Hoop, te varen.
Hoewel de wapenstilstand een positieve ontwikkeling is, verwacht Heaney niet dat de containerlijnen snel terugkeren naar het Suez-kanaal of de Rode Zee. Dit komt door de fragiele situatie en het gebrek aan betrouwbaarheid van de Houthi's in het verleden. Volgens Drewry zullen rederijen de situatie eerst nauwlettend volgen en volledig overtuigd moeten zijn dat het risico van aanvallen verdwenen is, voordat ze overwegen het kanaal weer te gebruiken. Dit proces kan maanden duren, niet weken.
Ondertussen hebben de rederijen baat gehad bij de alternatieve routes. Het omleiden van schepen heeft veel capaciteit geabsorbeerd, wat heeft bijgedragen aan sterke kwartaalwinsten in de afgelopen twaalf maanden. Zodra het Suez-kanaal weer als veilig wordt beschouwd, is het waarschijnlijk dat rederijen snel actie ondernemen om de capaciteit te verminderen.
Hoewel vrachttarieven naar verwachting zullen dalen zodra het kanaal opnieuw volop in gebruik wordt genomen, zullen rederijen de capaciteit strikt blijven beheren om een balans te houden tussen vraag en aanbod. De vraag in de markt zal daarbij mede worden beïnvloed door het beleid van de nieuwe Amerikaanse president, Donald Trump.
Bron: mundomaritimo.cl