De Keur is een teler-exporteur uit Ceres, een bedrijf dat al 90 jaar bestaat en al twee generaties nauw samenwerkt met Dutoit Agri. Gelegen in het hooggelegen Witzenberg, waar de beroemde Koue Bokkeveld-appelen hun karakteristieke kleur krijgen, teelt De Keur ook een klein perceel kersen, die worden verpakt onder het merk Dutoit Cherry Time.
Op 210 hectare worden Kaapse gele uien geteeld, wat De Keur een jaarlijkse opbrengst van 14.500 ton oplevert. Daarnaast bevinden een deel van hun nectarines en peren zich in het Koue Bokkeveld, terwijl een ander gedeelte van de nectarines en peren samen met hun blauwe bessen te vinden is in Wolseley.
Kwaliteitsfruit
Het Koue Bokkeveld staat bekend als premium locatie voor kwaliteitsfruit, waar appeltelers profiteren van het ideale klimaat: de oogst wordt nooit vertraagd door trage kleuring en fruit hoeft niet langer aan de boom te blijven hangen dan noodzakelijk. Echter, zonnebrand door de grote hoogte is de grootste uitdaging in deze regio. "Daarom plaatsen wij alle bicolor-appels onder netten", zegt Cathrine Smuts, algemeen directeur van De Keur Marketing.
De oogst van Golden-appels in het Koue Bokkeveld is iets minder dit jaar, merkt ze op, maar andere appelen en peren liggen goed binnen de verwachte volumes. "Er is niets om je zorgen over te maken qua volumes," voegt haar collega Debbie Schreuder toe. De Keur breidt gestaag haar voorraden van tweekleurige appels en Forelle uit. Het bedrijf verkoopt al haar eigen hoogstamfruit en nectarines, en neemt daarnaast een vijfde af van externe partners.
Omdat De Keur zowel teler als verpakkingsbedrijf is, zegt Smuts dat ze de implicaties van alle kosten en het uiteindelijke rendement voor de teler goed begrijpen. Een voorbeeld dat ze geven, is de keuze tussen dubbellaagse of enkellaagse kartons, tegenover het meer betaalbare 12,6 kg karton. "We begrijpen de kosten die met elke stap gepaard gaan, van plukken tot sorteren en verpakken. We willen de hele lading verpakken en streven ernaar om waarde toe te voegen aan alles wat we verzenden," aldus Schreuder.
Algemeen directeur Cathrine Smuts van De Keur met marketing manager Debbie Schreuder
De nabijheid van Afrika maakt het een natuurlijke handelspartner
Dit markeert het post-Europese tijdperk voor Zuid-Afrikaanse appelen, waarin het fruit wereldwijd steeds vaker beschikbaar is. Veel Zuidoost-Aziatische landen kopen steeds meer Zuid-Afrikaanse appelen, met de Thaise markt die onlangs weer is opengegaan voor Zuid-Afrikaanse appels. Indonesiƫ is wel open voor Zuid-Afrikaanse peren, maar niet voor appels.
Royal Gala is volgens Schreuder de meest veelzijdige appelsoort op de markt, omdat deze wereldwijd kan worden verzonden, van oost naar west. "Het microklimaat in Koue Bokkeveld is ideaal voor het telen van Pink Lady, die vooral bestemd is voor markten in het VK, Oost-Afrika en Europa." Ze benadrukt dat Afrika een uitstekende markt is voor appels. "Het is een groeiende markt, en het ligt vlak voor onze deur."
Cripps Red (of Joya, als 60% of meer van de schil rood is) is een belangrijk ras voor de handel in Afrika en het Verre Oosten. De Keur bewaart echter graag wat voor de laatste fase van het binnenlandse appelseizoen vanwege de lange houdbaarheid. De export van appels en peren neemt af naarmate het jaar vordert. "Aan het einde van het seizoen leveren we liever aan de lokale markt dan dat we exporteren. De eerste zes maanden van het jaar is het wat lastiger op de binnenlandse appel- en perenmarkt, maar tegen het einde van het seizoen verbeteren de prijzen."
De Keur levert jaarlijks 14.500 ton Kaapse gele uien aan Freshmark
35 jaar uienlevering aan Freshmark
In het Koue Bokkeveld worden van januari tot augustus gele uien verhandeld. Tegen die tijd komen telers in het noorden van het land binnen met hun korte daguien.
Veel telers rond De Keur exporteren uien: jaarlijks worden ongeveer 1,3 miljoen zakken van 10 kg Koue Bokkeveld uien geƫxporteerd naar voornamelijk Europa en het VK. De Keur houdt zich liever aan zijn programma voor Shoprite Checkers en stuurt bijna 15.000 ton over de verpakkingslijn voor supermarktprogramma's en de binnenlandse markt en in zestien verschillende verpakkingsvormen. Ze doen al 35 jaar zaken met Freshmark.
Hun dertig ha Ozblu blauwe bessen zullen waarschijnlijk niet verder uitbreiden. Ze merkt op dat veel mensen nu hun struiken weghalen, omdat er in de hele provincie te veel is geplant. De prijzen zijn laag tijdens het seizoen van de Westkaapse blauwe bessen, dat overlapt met dat van Peru. Maar ze heeft vertrouwen in de rassen die De Keur teelt voor United Exports.
"We doen het voor de lange termijn. Als je tot een bepaalde rasgroep behoort, dan heb je een betere kans dan open rassen."
De Keur teelt blauwe bessen voor United Exports
Regeneratieve landbouw
We bevinden ons in een tijdperk waarin teeltbedrijven steeds kritischer kijken naar hun praktijken. Ze waarderen de groeiende belangstelling van klanten in het VK en de EU, die steeds vaker vragen stellen over hoe hun voedsel wordt verbouwd. Toch volgen ze de regeneratieve principes vooral omdat ze zich zorgen maken om de gezondheid van hun bodem, niet alleen om een label op hun producten te zetten.
"Het is een pluspunt dat klanten het waarderen, maar dat is niet de belangrijkste reden," zegt Smuts. Een van haar collega's heeft zich enkele jaren geleden verdiept in regeneratieve land- en tuinbouw en heeft op locatie een laboratorium opgezet om de bodemgezondheid te testen. In de winter krijgen kippen, schapen en vaarzen de ruimte in de geoogste boomgaarden.
Het blijkt gemakkelijker te zijn om regeneratieve concepten toe te passen in een meerjarige boomgaard dan in gewassen met een eenjarige teeltcyclus, zoals uien, waar de concurrentie van onkruid onder dit systeem intens is.Voor meer informatie:
Cathrine Smuts
De Keur Marketing
Tel: +27 23 315 5603
[email protected]
https://www.dekeur.com